Automobiliai be jokios abejonės yra neatsiejama mūsų gyvenimo dalis. Pasaulyje daug įvairių automobilių gamintojų, taigi, šįkart mūsų dėmesio centre būtent jų apžvalga, t.y. tiek fundamentali, tiek techninė analizės.
Šioje apžvalgoje mes išskyrėme aštuonias bendroves, t.y. Daimler, Volkswagen, BMW, General Motors, Fiat Chrysler, Toyota, Peugeot ir Renault.
Trumpas kompanijų pristatymas
Daimler
Tai viena sėkmingiausių automobilių pramonės bendrovių pasaulyje. Turėdama savo verslo padalinius Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses ir Daimler Mobility, grupė yra viena iš didžiausių lengvųjų automobilių tiekėjų ir didžiausių sunkvežimių, kurių svoris viršija 6 tonas, gamintojų pasaulyje. Grupė parduoda transporto priemones ir paslaugas beveik visose pasaulio šalyse, o gamyklas turi Europoje, Šiaurės ir Pietų Amerikoje, Azijoje ir Afrikoje.
Grupę sudaro: be vertingiausio pasaulyje aukščiausios klasės automobilių prekės ženklo, t.y. Mercedes-Benz bei Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach ir Mercedes me, taip pat yra šie prekės ženklai: smart, EQ, Freightliner, Western Star, BharatBenz, FUSO, Setra ir Thomas Built Buses.

Volkswagen
Volkswagen grupė, kurios būstinė yra Volfsburge, yra viena iš pirmaujančių automobilių gamintojų pasaulyje ir didžiausia automobilių gamintoja Europoje. Produktų spektras svyruoja nuo motociklų iki mažų automobilių ir prabangių transporto priemonių. Grupė eksploatuoja 122 gamyklas 20 Europos šalių ir dar 11 šalių Amerikose, Azijoje ir Afrikoje. Volkswagen grupė parduoda savo transporto priemones 153 šalyse.
Grupę sudaro: dvylika prekių ženklų iš septynių Europos šalių: Volkswagen Passenger Cars, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Commercial Vehicles, Scania ir MAN.

BMW
Ypatingas BMW grupės žavėjimas slypi ne tik jos produktuose ir technologijose, bet ir bendrovės istorijoje, kurią parašė išradėjai, pionieriai ir puikūs dizaineriai. Šiandien BMW grupė, turinti 31 gamybos ir surinkimo įrenginius 15-oje šalių, taip pat pasaulinį prekybos tinklą, yra pirmaujanti pasaulyje aukščiausios klasės automobilių ir motociklų gamintoja bei aukščiausios kokybės finansinių ir mobilumo paslaugų teikėja. BMW grupė yra vienintelė automobilių ir motociklų gamintoja visame pasaulyje, kuri koncentruoja visus savo prekės ženklus į „premium“ segmentą.
Grupę sudaro: BMW, MINI, Rolls-Royce ir BMW Motorrad (motociklai).

General Motors
Tai didžiausias JAV automobilių gamintojas, bei antras pagal dydį automobilių gamintojas pasaulyje. GM gamina automobilius 34 pasaulio šalyse, o jais prekiauja 140 šalių rinkose. General Motors jau daugiau nei 100 metų plečia transportavimo ir technologijos ribas. Šiandien jie yra transporto revoliucijos viduryje bei turi ambicijų, talentų ir technologijų, kad įgyvendinti saugesnį, geresnį ir tvaresnį pasaulį, kurio norime.
Grupę sudaro: Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac, Holden ir SGMW.

Fiat Chrysler
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kuria, projektuoja, gamina ir parduoda transporto priemones bei susijusias dalis, paslaugas ir gamybos sistemas visame pasaulyje. Grupė valdo 102 gamybos įrenginius ir 46 tyrimų ir plėtros centrus bei prekiauja per platintojus daugiau nei 135 šalyse.
Grupę sudaro: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Ram, Maserati.

Toyota
Tai japonų tarptautinė korporacija, kuri yra viena iš didžiausių pasaulyje pagal automobilių gamybą. Gamina ne tik lengvuosius automobilius, bet ir vilkikus, motociklus, autobusus ir net robotus, bei teikia finansines/lizingo paslaugas. Nuo pat įkūrimo Toyota stengėsi prisidėti prie klestinčios visuomenės, gamindama automobilius, savo verslą orientuodama į transporto priemonių gamybą ir pardavimą.
Grupę sudaro: Toyota, Lexus, Ranz, TRD, Daihatsu.

Peugeot (Groupe PSA)
Nuo transporto priemonių gamybos iki novatoriškų paslaugų, pritaikytų klientų poreikiams, projektavimo ir sprendimų, formuojančių būsimą mobilumą, išradimo, Groupe PSA yra visoje automobilių vertės grandinėje. Jų vizija: tapti pirmaujančia automobilių gamintoja ir mobilumo sprendimų tiekėja, siekiant pagerinti mūsų klientų judėjimo laisvę kasdieniame gyvenime ir visame pasaulyje. Groupe PSA yra maždaug 100 šalių ir plėtoja veiklą šešiuose strateginiuose regionuose.
Grupę sudaro: Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall ir DS Automobiles.

Renault
Mūsų grupė, gaminanti automobilius nuo 1898 metų, veikia 134 šalyse. Siekdama įveikti svarbiausius ateities technologinius iššūkius ir toliau vykdanti pelningą augimo strategiją, grupė daug dėmesio skiria tarptautinei plėtrai bei remiasi savo penkių prekės ženklų sinergija.
Grupę sudaro: Renault, Dacia, Alpine, Renault Samsung Motors ir LADA.

Santykinių finansinių rodiklių apžvalga ir analizė
Atlikdami santykinių finansinių rodiklių apžvalgą ir analizę mes orientavomės į laikotarpį tarp 2011 metų ir 2019 metų trečiojo ketvirčio (Peugeot ir Renault atveju - 2019 metų pirmojo pusmečio), o konkrečiai į metinius veiklos finansinius rezultatus. Kaip ir įprasta buvo apskaičiuoti įvairaus pobūdžio santykiniai finansiniai rodikliai, kad šiuo atveju pasirinktas kompanijas galima būtų kuo labiau ir objektyviau palyginti bei padaryti išvadas. Pabrėžiame, kad visi duomenys paimti iš oficialių bendrovių pateiktų metinių ir ketvirčio finansinių ataskaitų.
Šią apžvalgos dalį pradedame nuo vieno iš pelningumo rodiklių, t.y. EBITDA maržos. EBITDA - tai pelnas prieš palūkanas, mokesčius bei nusidėvėjimą ir amortizaciją, t.y. kitaip tariant pelnas iš pagrindinės veiklos. EBITDA marža arba pelningumas parodo, kokia procentinė dalis pajamų lieka atmetus pardavimų savikaina ir pagrindines išlaidas. Taigi, per mūsų analizuojamą laikotarpį pasaulinių automobilių gamintojų minimas metinis rodiklis faktiškai visais atvejais gan daug svyravo, tačiau vis dėl to penkios iš aštuonių nagrinėjamų bendrovių gali pasigirti savo EBITDA maržų prieaugiu, tad nieko stebėtino, jog bendras šio rodiklio vidurkis nuo 2011 metais buvusio 10,8 procento lygio pasistiebė ir remiantis naujausiais duomenimis jau siekia 12,5 procento, kai dar praėjusiais metais sudarė 12,2 procento. Iš esmės labiausiai bendrąjį vidurkį per nagrinėjamą laikotarpį atitiko Renault grupės EBITDA pelningumas.
Kaip matome paveikslėlyje, stambiausia EBITDA maržą per didžiąją dalį analizuojamo laikotarpio pasižymėjo BMW grupė (būtent jos pelningumas krito labiausiai), tačiau nuo 2017 metų lyderio pozicija buvo užleista kitai Vokietijos automobilių kūrimo ir gamybos milžinei Volkswagen grupei, o štai Peugeot grupės šis pelningumo rodiklis didžiąją dalį laikotarpio buvo pats kukliausias, tačiau lyginant su 2011 metais buvusiais 6,3 procentais, jis pašoko iki 11,2 procento. Vis dėl to kitų dviejų automobilių gamintojų, t.y. General Motors (nuo 8,7 iki 15,9 procento) ir Toyota (nuo 7,7 iki 14,3 procento) maržos šoktelėjo dar labiau.
Dar vienas apskaičiuotas pelningumo rodiklis - tai turto grąžos arba ROA, kuris parodo kokią turto dalį procentine išraiška sudaro metinis grynasis pelnas (nuostolis). Šio rodiklio bendras vidurkis, kuris 2011 metais siekė 3,5 procento, kitais metais pastebimai smuktelėjo, tačiau po to atsitiesė, per paskutinius trejus metus mažai kinta, t.y. praėjusiais metais jo reikšmė buvo tokia pati, kaip ir nagrinėjamo laikotarpio pradžioje. Iš esmės labiausiai turto grąžos vidurkį atitiko Renault rodiklis. Savo ROA rodiklį, lyginant su 2011 metais buvusiu, kilstelėjo keturios pasaulinės automobilių gamintojos, ir lygiai tiek pat fiksavo jo nuosmukį.
Labiausiai per analizuojamą laikotarpį santykinį finansinį pelningumo rodiklį kilstelėjo Prancūzijos automobilių gamybos grupė Peugeot, t.y. jis pašoko nuo 1,1 iki 5,3 procento (trejus metus iš eilės turto grąža apskritai buvo neigiama) ir praėjusiais metais buvo absoliučiai didžiausias tarp visų nagrinėjamų įmonių. Be to, pastebimiau savo ROA kilstelėjo ir Japonijos atstovė Toyota. Tuo tarpu trys Vokietijos automobilių gamybos milžinės ir didžiausia Amerikos automobilių gamintoja General Motors per mūsų nagrinėjamą laikotarpį užfiksavo savo minimo rodiklio kritimą, o stambiausios Senojo žemyno automobilių gamybos grupės Volkswagen atveju jis buvo didžiausias, t.y. smuko daugiau nei perpus (nuo 6,2 iki 2,7 procento).
Tradiciškai bus apžvelgtas ir nagrinėjamų įmonių įsipareigojimų ir turto santykinis finansinis rodiklis, kuris parodo, kokią turto dalį sudaro įsipareigojimai. Kaip matome paveikslėlyje su grafikais, per analizuojamą laikotarpį šio finansinio santykinio rodiklio bendras vidurkis labai nežymiai svyravo ir iš esmės liko nepakitęs, bei per trečią 2019 metų ketvirtį jis siekė 0,73. Tarp aštuonių nagrinėjamų automobilių gamintojų savo įsipareigojimų ir turto santykinį rodiklį nuo 2011 metų susimažino lygiai pusė, o labiausiai - Fiat Chrysler (nuo 0,85 iki 0,73 reikšmės) bei Peugeot (nuo 0,79 iki 0,7 reikšmės).
Tuo tarpu pateiktame paveikslėlyje aiškiai matosi, kad per visą analizuojamą laikotarpį Japonijos automobilių gamybos milžinė Toyota savo turto struktūroje turėjo mažiausiai įsipareigojimų, be to, šis rodiklis dar kiek ir smuktelėjo nuo 0,64 iki 0,6 reikšmės. Volkswagen grupės minimas santykinis rodiklis labiausiai atitiko bendrą jo vidurkį, kaip beje, ir kitos Vokietijos automobilių gamybos bendrovės BMW. Tarp nagrinėjamų kompanijų savo įsipareigojimų ir turto santykinį finansinį rodiklį nuo 2011 metų labiausiai kilstelėjo Daimler grupė (nuo 0,72 iki 0,8 reikšmės, o tai reiškia, kad aštuoniasdešimt procentų grupės turto šiuo metu sudaro įsipareigojimai bei šis rodiklis yra didžiausias tarp visų analizuojamų įmonių) bei stambiausia Amerikos automobilių kūrėja ir gamintoja General Motors (nuo 0,73 iki 0,79 reikšmės).
Bendrasis likvidumas - tai rodiklis, kuris parodo trumpalaikio turto ir trumpalaikių įsipareigojimų santykį, t.y. ar esamu momentu trumpalaikis turtas padengia trumpalaikius įsipareigojimus, kas demonstruoja, ar kompanijai gali kilti problemų su likvidumu trumpalaikiu periodu. Kaip matome iš pateikto paveikslėlio su analizuojamų automobilių gamintojų minimo rodiklio pokyčiais, bendrojo likvidumo rodiklio vidurkis nuo 2011 metų labai nedaug kito. Labiausiai bendrą vidurkį atitiko Toyota ir Renault grupių bendrieji likvidumai.
Per analizuojamą laikotarpį tarp aštuonių bendrovių savo santykinį finansinį likvidumo rodiklį kilstelėjo trys, trimis atvejais jis nepakito, o likusių - smuktelėjo. Labiausiai savo minimą rodiklį kilstelėjo Volkswagen grupė (nuo 1,04 iki 1,2 reikšmės), o tuo tarpu didžiausią bendrojo likvidumo mažėjimą užfiksavo Fiat Chrysler automobilių gamintoja, t.y. dar 2011 metais jis siekė 1,2, o jau praėjusių metų pabaigoje sudarė tik 0,8, kas reiškia, kad šios grupės trumpalaikiai įsipareigojimai 2019 metų trečiojo ketvirčio pabaigoje viršijo trumpalaikį turtą ir taip jau yra penktus metus iš eilės.
Kalbant apie gamybos įmones, labai svarbūs yra apyvartumo rodikliai, kurie parodo bendrovių turimo turto panaudojimo efektyvumą. Kaip matome iš pateikto paveikslėlio su grafikais, turto apyvartumo rodiklio vidurkis per analizuojamą laikotarpį gan nedaug svyravo. Ilgą laiką labiausiai šį vidurkį atitiko Daimler turto apyvartumas, o nuo 2016 metų Amerikos kompanijos General Motors turto apyvartumo rodiklis yra artimesnis bendram vidurkiui. Nuo 2011 metų savo turto apyvartumą kilstelėjo tik dvi iš aštuonių bendrovių.
Kaip matome, pagal turto apyvartumo rodiklį ilgą laiką lyderiavo Fiat Chrysler, tačiau po to kelis metus didesniu turto apyvartumu išsiskyrė Peugeot, na ir būtent šios grupės minimas rodiklis praėjusiais metais buvo pats didžiausias. Šios dvi kompanijos per analizuojamą laikotarpį padidino savo turto apyvartumus. Tuo tarpu tokių automobilių gamintojų kaip Volkswagen, Toyota bei BMW ir Renault turto apyvartumo rodiklis (paskutinių dviejų jis visuomet buvo mažiausias) nuo pat 2011 metų visuomet buvo žemiau bendro šio rodiklio vidurkio bei krito.
Kadangi nagrinėjami automobilių gamintojai, tad dar vienas svarbus rodiklis šiuo atveju yra atsargų apyvartumas, kuris parodo, kaip efektyviai jie valdo savo turimas atsargas. Mažiausiu minimu rodikliu per visą analizuojamą laikotarpį pasižymėjo dvi Vokietijos bendrovės, t.y. Daimler bei Volkswagen, be to, žemiau bendro vidurkio visuomet buvo ir BMW grupės atsargų apyvartumas. Pirmų dviejų įmonių šis finansinis santykinis rodiklis, lyginant su 2011 metais buvusiu, nors ir nežymiai, bet kiek smuktelėjo.
Nagrinėjamų kompanijų atsargų apyvartumo vidurkis kaip matome paveikslėlyje iš grafiko gan nedaug svyravo, tačiau per analizuojamą laikotarpį pasistiebė į viršų. Arčiausiai bendro vidurkio dažniausiai būdavo Fiat Chrysler atsargų apyvartumas. Per paskutinius aštuonis metus atsargų apyvartumo rodiklį kilstelėjo keturios, arba lygiai pusę analizuojamų automobilių gamintojų. Pastaruosius trejus metus didžiausiu atsargų apyvartumo rodikliu išsiskiria Amerikos automobilių gamybos milžinė General Motors, kuri nuo 2011 metų šį rodiklį kilstelėjo į viršų.
Grynųjų pinigų srautų iš veiklos ir pajamų santykis procentine išraiška parodo kokia dalis pardavimų pajamų virsta veiklos pinigų srautu. Šis santykis naudingas matuojant įmonės pardavimų efektyvumą. Iš pateikto paveikslėlio akivaizdu, jog kukliausiu minimu rodikliu per visą analizuojamą laikotarpį pasižymėjo Daimler grupė, be to, jis keturis kartus per paskutinius aštuonerius metus buvo nors ir su nedideliu, bet minuso ženklu, nes metiniai grynieji pinigų srautai iš veiklos buvo neigiami. Tuo tarpu bendras grynųjų pinigų srautų iš veiklos ir pajamų santykio rodiklio vidurkis, kuris 2011 metais siekė 5,7 procento, paaugo, ir jau 2018 metų pabaigoje sudarė 7,8 procento.
Tarp aštuonių stambiųjų pasaulinių automobilių gamintojų savo minimą santykinį finansinį rodiklį per analizuojamą laikotarpį kilstelėjo net šešios, na o labiausiai - Prancūzijos atstovė Peugeot, t.y. nuo vos 2,7 procento iki net 11,3 procento. Tuo tarpu faktiškai visuomet Japonijos automobilių gamintojos Toyota grynųjų pinigų srautų iš veiklos ir pajamų santykis procentine išraiška buvo absoliučiai didžiausias.
Dar vienas procentinis rodiklis, kurį jums pristatome - tai dividendų išmokėjimo. Jis parodo, kokia per metus uždirbto grynojo pelno procentinė dalis teko dividendams, jeigu jie buvo mokami. Tarp aštuonių kompanijų savo akcininkams kasmet nuosekliai dividendus mokėjo penkios, o stabiliausius ir tuo pačiu didžiausius - Daimler (dividendams kasmet bendrovė skiria po vidutiniškai 35 - 45 procentus uždirbto grynojo pelno), be to, stabiliais mokamais dividendais taip pat išsiskiria ir BMW. Bendras šio rodiklio vidurkis per analizuojamą laikotarpį kiek svyravo, bet pasistiebė į viršų, t.y. nuo 21,1 iki 37,4 procento.
Tuo tarpu Fiat Chrysler per pastaruosius aštuonerius metus savo akcininkams dividendus mokėjo tik du kartus, tiesa, praėjusiais metais jiems buvo skirta net virš aštuoniasdešimt procentų per metus uždirbto grynojo pelno, arba daugiausiai tarp visų automobilių gamintojų. Amerikos automobilių gamybos gigantė General Motors atsigavusi po problemų savo akcininkams kasmet dividendus pradėjo mokėti nuo 2014 metų, o štai Peugeot grupė tą daro tik paskutinius trejus metus.
Pateikiame lentelę su penkiais pačiais naujausiais analizuojamų aštuonių įmonių finansiniais santykiniais rinkos vertės rodikliais, t.y. P/E, P/BV, P/S, EV/EBITDA ir dividendinio pajamingumo (Div.y%). Kaip matome, Renault grupės dividendinio pajamingumo rodiklis bent šiuo metu yra pats didžiausias, tuo tarpu P/E, P/BV, P/S rodikliai yra patys kukliausi.
Be to, itin žemais rinkos vertės rodikliais, ypač tai pasakytina apie EV/EBITDA, pasižymi dvi automobilių gamintojos, t.y. kita Prancūzijos atstovė Peugeot bei italų - amerikiečių grupė Fiat Chrysler. Tuo tarpu dviejų pačių didžiausių pasaulyje automobilių gamintojų Toyota ir Volkswagen dividendinio pajamingumo rodikliai yra kukliausi.
Per 2019 metus pabrango net septynių iš aštuonių šioje apžvalgoje analizuojamų bendrovių akcijos, o labiausiai - Volkswagen grupės. Tuo tarpu vienintelės Renault rinkos vertė krito, t.y. susitraukė kiek daugiau nei penktadaliu. 2018 metais padėtis buvo kardinaliai priešinga, nes pabrango tik Peugeot vertybiniai popieriai, o labiausiai nuvertėjo - Renault, kuri kaip matome, trečius metus iš eilės šiuo atžvilgiu yra absoliuti autsaiderė.
Kalbant apie vidutinės trukmės laikotarpį (3 -5 metų), absoliuti lyderė yra Fiat Chrysler grupė, kurios kapitalizacija šoktelėjo labiausiai, o štai priešingoje barikadų pusėje jau ne kartą minėta Renault grupė. Tuo tarpu ilgalaikėje perspektyvoje didžiausia savo akcijų investicine grąža išsiskyrė dvi automobilių kūrėjos ir gamintojos, t.y. vėl Fiat Chrysler bei Vokietijos atstovė Volkswagen. Blogiausius rezultatus 10 - 15 metų perspektyvoje pademonstravo dvi Prancūzijos atstovės Peugeot ir Renault.
Techninė analizė
Daimler akcijų kaina ir toliau išlieka korekcinėje fazėje, tačiau pasiekusi Fibo 50% lygį nuo jo atšoko ir bando atsitiesti. Artimiausiais mėnesiais paaiškės, ar tai pavyks, tad būtina atidžiai stebėti padėtį.

Volkswagen akcijų kaina po pastebimos korekcijos nuo 2015 metų pabaigos yra augimo kanale ir nuosekliai po truputi lipa į viršų. Jei pavyks tvariai pakilti virš šio augimo kanalo metu pasiektos ankstesnės viršūnės, tuomet augimo tendencija be jokios abejonės prasitęs.

BMW akcijų kaina šių metų vasaros pabaigoje - rudens pradžioje atšoko nuo ankstesnės korekcijos metu suformuoto dugno ir pajudėjo į viršų (taip vadinamas dvigubas dugnas). Ši augimo tendencija ir toliau tęsiasi ir nematyti aiškių jos pabaigos ženklų.

General Motors akcijų kaina nuo 2017 metų ketvirtojo ketvirčio yra horizontaliame - konsolidaciniame kanale. Po tvaraus ištrūkimo iš jo paaiškės tolimesnė jos kryptis.

Fiat Chrysler akcijų kaina taip pat šiuo metu yra horizontaliame - konsolidaciniame kanale, kuris prasidėjo dar praėjusių metų vasaros pabaigoje. Po nepavykusio bandymo pakilti virš jo viršutinės ribos, ji kiek pasikoregavo.

Toyota akcijų kaina po korekcijos pakilo iki prieš tai buvusio pasiekto rekordinio savo visų laikų lygio, kurį dabar testuoja, po ko paaiškės tolimesnė akcijų kainos kryptis. Jei pavyks tvariai pakilti virš minimo lygio, laukia nauja augimo banga, priešingu atveju gali būti suformuota taip vadinama dviguba viršūnė.

Peugeot akcijų kaina išlieka ilgalaikiame augimo kanale, na o šiuo metu yra korekciniame - konsolidaciniame etape ties svarbiu lygiu. Jei galiausiai pavyks tvariai virš jo pakilti, laukia nauja augimo banga, priešingu atveju korekcija pagilės.

Po 2018 metų kovą suformuotos dvigubos viršūnės Renault akcijų kaina išlieka nuosmukio kanale bei ir toliau nesėkmingai ieško savo kritimo kieto dugno.
Šioje apžvalgoje mes išskyrėme aštuonias bendroves, t.y. Daimler, Volkswagen, BMW, General Motors, Fiat Chrysler, Toyota, Peugeot ir Renault.
Trumpas kompanijų pristatymas
Daimler
Tai viena sėkmingiausių automobilių pramonės bendrovių pasaulyje. Turėdama savo verslo padalinius Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses ir Daimler Mobility, grupė yra viena iš didžiausių lengvųjų automobilių tiekėjų ir didžiausių sunkvežimių, kurių svoris viršija 6 tonas, gamintojų pasaulyje. Grupė parduoda transporto priemones ir paslaugas beveik visose pasaulio šalyse, o gamyklas turi Europoje, Šiaurės ir Pietų Amerikoje, Azijoje ir Afrikoje.
Grupę sudaro: be vertingiausio pasaulyje aukščiausios klasės automobilių prekės ženklo, t.y. Mercedes-Benz bei Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach ir Mercedes me, taip pat yra šie prekės ženklai: smart, EQ, Freightliner, Western Star, BharatBenz, FUSO, Setra ir Thomas Built Buses.

Volkswagen
Volkswagen grupė, kurios būstinė yra Volfsburge, yra viena iš pirmaujančių automobilių gamintojų pasaulyje ir didžiausia automobilių gamintoja Europoje. Produktų spektras svyruoja nuo motociklų iki mažų automobilių ir prabangių transporto priemonių. Grupė eksploatuoja 122 gamyklas 20 Europos šalių ir dar 11 šalių Amerikose, Azijoje ir Afrikoje. Volkswagen grupė parduoda savo transporto priemones 153 šalyse.
Grupę sudaro: dvylika prekių ženklų iš septynių Europos šalių: Volkswagen Passenger Cars, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Commercial Vehicles, Scania ir MAN.

BMW
Ypatingas BMW grupės žavėjimas slypi ne tik jos produktuose ir technologijose, bet ir bendrovės istorijoje, kurią parašė išradėjai, pionieriai ir puikūs dizaineriai. Šiandien BMW grupė, turinti 31 gamybos ir surinkimo įrenginius 15-oje šalių, taip pat pasaulinį prekybos tinklą, yra pirmaujanti pasaulyje aukščiausios klasės automobilių ir motociklų gamintoja bei aukščiausios kokybės finansinių ir mobilumo paslaugų teikėja. BMW grupė yra vienintelė automobilių ir motociklų gamintoja visame pasaulyje, kuri koncentruoja visus savo prekės ženklus į „premium“ segmentą.
Grupę sudaro: BMW, MINI, Rolls-Royce ir BMW Motorrad (motociklai).

General Motors
Tai didžiausias JAV automobilių gamintojas, bei antras pagal dydį automobilių gamintojas pasaulyje. GM gamina automobilius 34 pasaulio šalyse, o jais prekiauja 140 šalių rinkose. General Motors jau daugiau nei 100 metų plečia transportavimo ir technologijos ribas. Šiandien jie yra transporto revoliucijos viduryje bei turi ambicijų, talentų ir technologijų, kad įgyvendinti saugesnį, geresnį ir tvaresnį pasaulį, kurio norime.
Grupę sudaro: Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac, Holden ir SGMW.

Fiat Chrysler
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kuria, projektuoja, gamina ir parduoda transporto priemones bei susijusias dalis, paslaugas ir gamybos sistemas visame pasaulyje. Grupė valdo 102 gamybos įrenginius ir 46 tyrimų ir plėtros centrus bei prekiauja per platintojus daugiau nei 135 šalyse.
Grupę sudaro: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Ram, Maserati.

Toyota
Tai japonų tarptautinė korporacija, kuri yra viena iš didžiausių pasaulyje pagal automobilių gamybą. Gamina ne tik lengvuosius automobilius, bet ir vilkikus, motociklus, autobusus ir net robotus, bei teikia finansines/lizingo paslaugas. Nuo pat įkūrimo Toyota stengėsi prisidėti prie klestinčios visuomenės, gamindama automobilius, savo verslą orientuodama į transporto priemonių gamybą ir pardavimą.
Grupę sudaro: Toyota, Lexus, Ranz, TRD, Daihatsu.

Peugeot (Groupe PSA)
Nuo transporto priemonių gamybos iki novatoriškų paslaugų, pritaikytų klientų poreikiams, projektavimo ir sprendimų, formuojančių būsimą mobilumą, išradimo, Groupe PSA yra visoje automobilių vertės grandinėje. Jų vizija: tapti pirmaujančia automobilių gamintoja ir mobilumo sprendimų tiekėja, siekiant pagerinti mūsų klientų judėjimo laisvę kasdieniame gyvenime ir visame pasaulyje. Groupe PSA yra maždaug 100 šalių ir plėtoja veiklą šešiuose strateginiuose regionuose.
Grupę sudaro: Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall ir DS Automobiles.

Renault
Mūsų grupė, gaminanti automobilius nuo 1898 metų, veikia 134 šalyse. Siekdama įveikti svarbiausius ateities technologinius iššūkius ir toliau vykdanti pelningą augimo strategiją, grupė daug dėmesio skiria tarptautinei plėtrai bei remiasi savo penkių prekės ženklų sinergija.
Grupę sudaro: Renault, Dacia, Alpine, Renault Samsung Motors ir LADA.

Santykinių finansinių rodiklių apžvalga ir analizė
Atlikdami santykinių finansinių rodiklių apžvalgą ir analizę mes orientavomės į laikotarpį tarp 2011 metų ir 2019 metų trečiojo ketvirčio (Peugeot ir Renault atveju - 2019 metų pirmojo pusmečio), o konkrečiai į metinius veiklos finansinius rezultatus. Kaip ir įprasta buvo apskaičiuoti įvairaus pobūdžio santykiniai finansiniai rodikliai, kad šiuo atveju pasirinktas kompanijas galima būtų kuo labiau ir objektyviau palyginti bei padaryti išvadas. Pabrėžiame, kad visi duomenys paimti iš oficialių bendrovių pateiktų metinių ir ketvirčio finansinių ataskaitų.

Kaip matome paveikslėlyje, stambiausia EBITDA maržą per didžiąją dalį analizuojamo laikotarpio pasižymėjo BMW grupė (būtent jos pelningumas krito labiausiai), tačiau nuo 2017 metų lyderio pozicija buvo užleista kitai Vokietijos automobilių kūrimo ir gamybos milžinei Volkswagen grupei, o štai Peugeot grupės šis pelningumo rodiklis didžiąją dalį laikotarpio buvo pats kukliausias, tačiau lyginant su 2011 metais buvusiais 6,3 procentais, jis pašoko iki 11,2 procento. Vis dėl to kitų dviejų automobilių gamintojų, t.y. General Motors (nuo 8,7 iki 15,9 procento) ir Toyota (nuo 7,7 iki 14,3 procento) maržos šoktelėjo dar labiau.

Labiausiai per analizuojamą laikotarpį santykinį finansinį pelningumo rodiklį kilstelėjo Prancūzijos automobilių gamybos grupė Peugeot, t.y. jis pašoko nuo 1,1 iki 5,3 procento (trejus metus iš eilės turto grąža apskritai buvo neigiama) ir praėjusiais metais buvo absoliučiai didžiausias tarp visų nagrinėjamų įmonių. Be to, pastebimiau savo ROA kilstelėjo ir Japonijos atstovė Toyota. Tuo tarpu trys Vokietijos automobilių gamybos milžinės ir didžiausia Amerikos automobilių gamintoja General Motors per mūsų nagrinėjamą laikotarpį užfiksavo savo minimo rodiklio kritimą, o stambiausios Senojo žemyno automobilių gamybos grupės Volkswagen atveju jis buvo didžiausias, t.y. smuko daugiau nei perpus (nuo 6,2 iki 2,7 procento).

Tuo tarpu pateiktame paveikslėlyje aiškiai matosi, kad per visą analizuojamą laikotarpį Japonijos automobilių gamybos milžinė Toyota savo turto struktūroje turėjo mažiausiai įsipareigojimų, be to, šis rodiklis dar kiek ir smuktelėjo nuo 0,64 iki 0,6 reikšmės. Volkswagen grupės minimas santykinis rodiklis labiausiai atitiko bendrą jo vidurkį, kaip beje, ir kitos Vokietijos automobilių gamybos bendrovės BMW. Tarp nagrinėjamų kompanijų savo įsipareigojimų ir turto santykinį finansinį rodiklį nuo 2011 metų labiausiai kilstelėjo Daimler grupė (nuo 0,72 iki 0,8 reikšmės, o tai reiškia, kad aštuoniasdešimt procentų grupės turto šiuo metu sudaro įsipareigojimai bei šis rodiklis yra didžiausias tarp visų analizuojamų įmonių) bei stambiausia Amerikos automobilių kūrėja ir gamintoja General Motors (nuo 0,73 iki 0,79 reikšmės).

Per analizuojamą laikotarpį tarp aštuonių bendrovių savo santykinį finansinį likvidumo rodiklį kilstelėjo trys, trimis atvejais jis nepakito, o likusių - smuktelėjo. Labiausiai savo minimą rodiklį kilstelėjo Volkswagen grupė (nuo 1,04 iki 1,2 reikšmės), o tuo tarpu didžiausią bendrojo likvidumo mažėjimą užfiksavo Fiat Chrysler automobilių gamintoja, t.y. dar 2011 metais jis siekė 1,2, o jau praėjusių metų pabaigoje sudarė tik 0,8, kas reiškia, kad šios grupės trumpalaikiai įsipareigojimai 2019 metų trečiojo ketvirčio pabaigoje viršijo trumpalaikį turtą ir taip jau yra penktus metus iš eilės.

Kaip matome, pagal turto apyvartumo rodiklį ilgą laiką lyderiavo Fiat Chrysler, tačiau po to kelis metus didesniu turto apyvartumu išsiskyrė Peugeot, na ir būtent šios grupės minimas rodiklis praėjusiais metais buvo pats didžiausias. Šios dvi kompanijos per analizuojamą laikotarpį padidino savo turto apyvartumus. Tuo tarpu tokių automobilių gamintojų kaip Volkswagen, Toyota bei BMW ir Renault turto apyvartumo rodiklis (paskutinių dviejų jis visuomet buvo mažiausias) nuo pat 2011 metų visuomet buvo žemiau bendro šio rodiklio vidurkio bei krito.

Nagrinėjamų kompanijų atsargų apyvartumo vidurkis kaip matome paveikslėlyje iš grafiko gan nedaug svyravo, tačiau per analizuojamą laikotarpį pasistiebė į viršų. Arčiausiai bendro vidurkio dažniausiai būdavo Fiat Chrysler atsargų apyvartumas. Per paskutinius aštuonis metus atsargų apyvartumo rodiklį kilstelėjo keturios, arba lygiai pusę analizuojamų automobilių gamintojų. Pastaruosius trejus metus didžiausiu atsargų apyvartumo rodikliu išsiskiria Amerikos automobilių gamybos milžinė General Motors, kuri nuo 2011 metų šį rodiklį kilstelėjo į viršų.

Tarp aštuonių stambiųjų pasaulinių automobilių gamintojų savo minimą santykinį finansinį rodiklį per analizuojamą laikotarpį kilstelėjo net šešios, na o labiausiai - Prancūzijos atstovė Peugeot, t.y. nuo vos 2,7 procento iki net 11,3 procento. Tuo tarpu faktiškai visuomet Japonijos automobilių gamintojos Toyota grynųjų pinigų srautų iš veiklos ir pajamų santykis procentine išraiška buvo absoliučiai didžiausias.

Tuo tarpu Fiat Chrysler per pastaruosius aštuonerius metus savo akcininkams dividendus mokėjo tik du kartus, tiesa, praėjusiais metais jiems buvo skirta net virš aštuoniasdešimt procentų per metus uždirbto grynojo pelno, arba daugiausiai tarp visų automobilių gamintojų. Amerikos automobilių gamybos gigantė General Motors atsigavusi po problemų savo akcininkams kasmet dividendus pradėjo mokėti nuo 2014 metų, o štai Peugeot grupė tą daro tik paskutinius trejus metus.

Be to, itin žemais rinkos vertės rodikliais, ypač tai pasakytina apie EV/EBITDA, pasižymi dvi automobilių gamintojos, t.y. kita Prancūzijos atstovė Peugeot bei italų - amerikiečių grupė Fiat Chrysler. Tuo tarpu dviejų pačių didžiausių pasaulyje automobilių gamintojų Toyota ir Volkswagen dividendinio pajamingumo rodikliai yra kukliausi.

Kalbant apie vidutinės trukmės laikotarpį (3 -5 metų), absoliuti lyderė yra Fiat Chrysler grupė, kurios kapitalizacija šoktelėjo labiausiai, o štai priešingoje barikadų pusėje jau ne kartą minėta Renault grupė. Tuo tarpu ilgalaikėje perspektyvoje didžiausia savo akcijų investicine grąža išsiskyrė dvi automobilių kūrėjos ir gamintojos, t.y. vėl Fiat Chrysler bei Vokietijos atstovė Volkswagen. Blogiausius rezultatus 10 - 15 metų perspektyvoje pademonstravo dvi Prancūzijos atstovės Peugeot ir Renault.
Techninė analizė
Daimler akcijų kaina ir toliau išlieka korekcinėje fazėje, tačiau pasiekusi Fibo 50% lygį nuo jo atšoko ir bando atsitiesti. Artimiausiais mėnesiais paaiškės, ar tai pavyks, tad būtina atidžiai stebėti padėtį.

Volkswagen akcijų kaina po pastebimos korekcijos nuo 2015 metų pabaigos yra augimo kanale ir nuosekliai po truputi lipa į viršų. Jei pavyks tvariai pakilti virš šio augimo kanalo metu pasiektos ankstesnės viršūnės, tuomet augimo tendencija be jokios abejonės prasitęs.

BMW akcijų kaina šių metų vasaros pabaigoje - rudens pradžioje atšoko nuo ankstesnės korekcijos metu suformuoto dugno ir pajudėjo į viršų (taip vadinamas dvigubas dugnas). Ši augimo tendencija ir toliau tęsiasi ir nematyti aiškių jos pabaigos ženklų.

General Motors akcijų kaina nuo 2017 metų ketvirtojo ketvirčio yra horizontaliame - konsolidaciniame kanale. Po tvaraus ištrūkimo iš jo paaiškės tolimesnė jos kryptis.

Fiat Chrysler akcijų kaina taip pat šiuo metu yra horizontaliame - konsolidaciniame kanale, kuris prasidėjo dar praėjusių metų vasaros pabaigoje. Po nepavykusio bandymo pakilti virš jo viršutinės ribos, ji kiek pasikoregavo.

Toyota akcijų kaina po korekcijos pakilo iki prieš tai buvusio pasiekto rekordinio savo visų laikų lygio, kurį dabar testuoja, po ko paaiškės tolimesnė akcijų kainos kryptis. Jei pavyks tvariai pakilti virš minimo lygio, laukia nauja augimo banga, priešingu atveju gali būti suformuota taip vadinama dviguba viršūnė.

Peugeot akcijų kaina išlieka ilgalaikiame augimo kanale, na o šiuo metu yra korekciniame - konsolidaciniame etape ties svarbiu lygiu. Jei galiausiai pavyks tvariai virš jo pakilti, laukia nauja augimo banga, priešingu atveju korekcija pagilės.

Po 2018 metų kovą suformuotos dvigubos viršūnės Renault akcijų kaina išlieka nuosmukio kanale bei ir toliau nesėkmingai ieško savo kritimo kieto dugno.
