Norint sėkmingai investuoti ar prekiauti, reikia rasti savo nišą, savo būdą įveikti rinką, metodą, kaip padidinti savo šansus. Su tuo susijusi veikla apima vadinamąjį PRANAŠUMĄ, kurį galima pasiekti ir panaudoti sistemingai ir disciplinuotai, siekiant ilgalaikio pelningumo.
Šis pranašumas išreiškiamas statistine tikėtinos vertės samprata. Teigiama jo vertė paprasčiausiai reiškia pelningų sandorių perteklių, palyginti su nuostolingais sandoriais.
Jei 80 - 90 procentų investuotojų - prekiautojų pralaimi, vadinasi, jie šio pranašumo nepasiekė ir šiuo atveju tai nėra banalus klausimas, kurį galima išspręsti žinomu metodu „pirk pigiai, parduok brangiau“. Taigi, reikia naudoti labiau apgalvotą metodą, ieškoti gero būdo įveikti rinką, rasti kai kurias priklausomybes, kurias būtų galima panaudoti efektyviau nei tai daro kiti.
Techninė arba fundamentali analizė – tai tik keletas iš daugelio galimybių, kurios gali duoti pranašumą. Yra keletas kitų būdų tai padaryti, trumpas jų aprašymas pateikiamas žemiau:
Prisijungimas prie kitų
Tai paprasčiausias būdas sukurti pranašumą, t.y. eiti su rinkų srautu. Rinkas kuria žmonės ir jų pinigų srautai, reaguodami į nuotaikas ir ekonominę situaciją. Taip kuriamos ilgalaikės tendencijos. Prie jų galite prisijungti dviem būdais:
Pasyvus
Indeksuojame portfelius pirkdami ETF ar indekso fondus (akcijų indeksus) ir uždirbame tiek, kiek jie didėja – tai paprasčiausias privalumo tipas, kuris yra tiesiog pelnas iš tiesiog buvimo rinkoje be veiklos.
Šansai: iš esmės 100 procentų.
Aktyvus
Mes judame su tendencijomis, bet tik tol, kol jos nesikeičia. Tai įmanoma dėl postūmio (vadinamojo impulso). Tai galima padaryti remiantis masių judėjimu – kiti perka, tai aš taip pat be nereikalingos analizės arba vadovaudamasis specialiomis strategijomis, kurios seka tendencijas.
Šansai: daug sunkesnis metodas nei pasyvusis, nes reikia nustatyti trendo pokyčio momentą, todėl pranašumas negarantuojamas, bet jei jis atsiranda, tai duoda daugiau uždarbio nei indeksavimas.
Kopijuoti kitus
Kalbama apie paprastą principą – mes veikdami laikomės kitų nurodymų. Galima rinktis iš kelių variantų, tokių kaip:
– profesionalių analizių ir rekomendacijų naudojimas;
– automatai, kopijuojantys kitų sandorius;
– naudojant patarimus esančius grupėse, žiniasklaidoje;
– orientuotis į Elono Musko ir kitų guru tviterius.
Šansai: nors rasti tinkamą užuominų šaltinį gana paprasta, pranašumas negarantuojamas, daug kas priklauso nuo naudojimo atsitiktinumo ir patarėjų tikslumo.
Daryti tai, ką daro kiti
Šis būdas apima techninę analizę, fundamentinę analizę ir bet kurią kitą iki šiol šioje veiklos srityje išrastą. Taigi, mes naudojame paruoštus bei kartų sukurtus modelius, kuriuos kiti taip pat naudoja, dažnai kovodami už tuos pačius išteklius (pvz., bet kokios išvestinės priemonės).
Šansai: vien tų pačių metodų naudojimas negarantuoja pranašumo, daugeliu atvejų visiškai priešingai. Tokiu atveju būtina padidinti jų panaudojimo efektyvumą, ieškant pelningų parametrų, o tam reikia specifinių žinių ir įgūdžių.
Matyti tai, ko nemato kiti
Tai būtų galima apibūdinti kaip savotišką vizionierių. Šioje veikloje dažnai susiduriame su kitais ir nenaudodami jų įrankių, o mums reikia tendencijų, rinkų, mados pojūčio, kažko mažai žinomo, bet pradiniame etape, kol kiti masiškai prisijungia.
Taip gimė kriptovaliutų savininkų, interneto kompanijų, geležinkelio įmonių, biotechnologijų ir kitų įmonių savininkų sėkmė ir turtai.
Šansai: maži vidutiniam arba tipiniam investuotojui, tačiau prizas yra didžiausio laimėjimo tipo. Tam reikia ne tik žinių ir intuicijos, bet ir dažnai reikšmingų kapitalo nuslydimų patirties.
Žinoti tai, ko kiti nežino
Tai bene geidžiamiausias pranašumo įgijimo būdas ir labiausiai mitologizuojamas. Žinoma, reikia ieškoti būdų, kaip pasiekti informaciją, kuri nėra prieinama kitiems.
Žemiausiu lygmeniu kalbame apie insiding, t.y. prieigą prie įslaptintos informacijos, kurios naudojimas yra baudžiamas. Išradingesne forma tai yra prieiga prie duomenų unikaliu būdu, pavyzdžiui, kompiuterine analize peržiūrint didžiulius duomenų plotus – pavyzdžiui, apie užsakymus ar ekonominę veiklą.
Šansai: Insiding yra viliojanti, tačiau daugeliui tai etiškai užbraukta, o kartu rinkos efektyvumo teorija rodo, kad ilgalaikėje perspektyvoje tai neleidžia įveikti rinkų. Didesnė galimybė yra duomenų analizė, tačiau tam reikia pastangų, įrangos ir žinių, be sėkmės garantijos (nebent esate Jimas Simonsas).
Daryti tai, ko kiti negali (arba nedarys)
Čia naudojami kitiems žinomi metodai, tačiau dėl daugelio priežasčių ne visi gali juos naudoti arba nenori to daryti, pvz., dėl didesnės rizikos. Pavyzdžiai:
– long / short strategijos;
– arbitražas;
– naudojimas sverto, kuris padidina pranašumą;
– masto ekonomija – pvz., Warren Buffett gali sau leisti judesius, ko kažkas be jo pinigų ir reputacijos neturi jokių šansų atlikti;
– HFT, t.y. brangios infrastruktūros, esančios netoli biržos, pirkimas, suteikiantis milisekundžių pranašumą norint patekti į rinką.
Šansai: pranašumas yra akivaizdus ir su gana dideliu materializavimo tikrumu. Tačiau galimybių trūkumas riboja prieigą.
Rasti tai, ko negali kiti
Visos priemonės, teorijos, metodai, strategijos kažkada neegzistavo, todėl kažkas turėjo juos sugalvoti per kelis dešimtmečius. Štai ką ši parinktis apima:– atradimas naujų būdų analizuoti rinkas ar pačius duomenis;
– naujų investavimo strategijų, sistemų kūrimas;
– naujų koreliacijų, ryšių paieška;
– naujų rūšių analizės diegimas.
Šansai: atviri visiems, nors nėra garantijos, kad naujovė veiks ilgą laiką. Tačiau atradėjai gauna premiją.
Parengta remiantis užsienio internetiniais tinklapiais
Šis pranašumas išreiškiamas statistine tikėtinos vertės samprata. Teigiama jo vertė paprasčiausiai reiškia pelningų sandorių perteklių, palyginti su nuostolingais sandoriais.
Jei 80 - 90 procentų investuotojų - prekiautojų pralaimi, vadinasi, jie šio pranašumo nepasiekė ir šiuo atveju tai nėra banalus klausimas, kurį galima išspręsti žinomu metodu „pirk pigiai, parduok brangiau“. Taigi, reikia naudoti labiau apgalvotą metodą, ieškoti gero būdo įveikti rinką, rasti kai kurias priklausomybes, kurias būtų galima panaudoti efektyviau nei tai daro kiti.
Techninė arba fundamentali analizė – tai tik keletas iš daugelio galimybių, kurios gali duoti pranašumą. Yra keletas kitų būdų tai padaryti, trumpas jų aprašymas pateikiamas žemiau:
Prisijungimas prie kitų
Tai paprasčiausias būdas sukurti pranašumą, t.y. eiti su rinkų srautu. Rinkas kuria žmonės ir jų pinigų srautai, reaguodami į nuotaikas ir ekonominę situaciją. Taip kuriamos ilgalaikės tendencijos. Prie jų galite prisijungti dviem būdais:
Pasyvus
Indeksuojame portfelius pirkdami ETF ar indekso fondus (akcijų indeksus) ir uždirbame tiek, kiek jie didėja – tai paprasčiausias privalumo tipas, kuris yra tiesiog pelnas iš tiesiog buvimo rinkoje be veiklos.
Šansai: iš esmės 100 procentų.
Aktyvus
Mes judame su tendencijomis, bet tik tol, kol jos nesikeičia. Tai įmanoma dėl postūmio (vadinamojo impulso). Tai galima padaryti remiantis masių judėjimu – kiti perka, tai aš taip pat be nereikalingos analizės arba vadovaudamasis specialiomis strategijomis, kurios seka tendencijas.
Šansai: daug sunkesnis metodas nei pasyvusis, nes reikia nustatyti trendo pokyčio momentą, todėl pranašumas negarantuojamas, bet jei jis atsiranda, tai duoda daugiau uždarbio nei indeksavimas.
Kopijuoti kitus
Kalbama apie paprastą principą – mes veikdami laikomės kitų nurodymų. Galima rinktis iš kelių variantų, tokių kaip:
– profesionalių analizių ir rekomendacijų naudojimas;
– automatai, kopijuojantys kitų sandorius;
– naudojant patarimus esančius grupėse, žiniasklaidoje;
– orientuotis į Elono Musko ir kitų guru tviterius.
Šansai: nors rasti tinkamą užuominų šaltinį gana paprasta, pranašumas negarantuojamas, daug kas priklauso nuo naudojimo atsitiktinumo ir patarėjų tikslumo.
Daryti tai, ką daro kiti
Šis būdas apima techninę analizę, fundamentinę analizę ir bet kurią kitą iki šiol šioje veiklos srityje išrastą. Taigi, mes naudojame paruoštus bei kartų sukurtus modelius, kuriuos kiti taip pat naudoja, dažnai kovodami už tuos pačius išteklius (pvz., bet kokios išvestinės priemonės).
Šansai: vien tų pačių metodų naudojimas negarantuoja pranašumo, daugeliu atvejų visiškai priešingai. Tokiu atveju būtina padidinti jų panaudojimo efektyvumą, ieškant pelningų parametrų, o tam reikia specifinių žinių ir įgūdžių.
Matyti tai, ko nemato kiti
Tai būtų galima apibūdinti kaip savotišką vizionierių. Šioje veikloje dažnai susiduriame su kitais ir nenaudodami jų įrankių, o mums reikia tendencijų, rinkų, mados pojūčio, kažko mažai žinomo, bet pradiniame etape, kol kiti masiškai prisijungia.
Taip gimė kriptovaliutų savininkų, interneto kompanijų, geležinkelio įmonių, biotechnologijų ir kitų įmonių savininkų sėkmė ir turtai.
Šansai: maži vidutiniam arba tipiniam investuotojui, tačiau prizas yra didžiausio laimėjimo tipo. Tam reikia ne tik žinių ir intuicijos, bet ir dažnai reikšmingų kapitalo nuslydimų patirties.
Žinoti tai, ko kiti nežino
Tai bene geidžiamiausias pranašumo įgijimo būdas ir labiausiai mitologizuojamas. Žinoma, reikia ieškoti būdų, kaip pasiekti informaciją, kuri nėra prieinama kitiems.
Žemiausiu lygmeniu kalbame apie insiding, t.y. prieigą prie įslaptintos informacijos, kurios naudojimas yra baudžiamas. Išradingesne forma tai yra prieiga prie duomenų unikaliu būdu, pavyzdžiui, kompiuterine analize peržiūrint didžiulius duomenų plotus – pavyzdžiui, apie užsakymus ar ekonominę veiklą.
Šansai: Insiding yra viliojanti, tačiau daugeliui tai etiškai užbraukta, o kartu rinkos efektyvumo teorija rodo, kad ilgalaikėje perspektyvoje tai neleidžia įveikti rinkų. Didesnė galimybė yra duomenų analizė, tačiau tam reikia pastangų, įrangos ir žinių, be sėkmės garantijos (nebent esate Jimas Simonsas).
Daryti tai, ko kiti negali (arba nedarys)
Čia naudojami kitiems žinomi metodai, tačiau dėl daugelio priežasčių ne visi gali juos naudoti arba nenori to daryti, pvz., dėl didesnės rizikos. Pavyzdžiai:
– long / short strategijos;
– arbitražas;
– naudojimas sverto, kuris padidina pranašumą;
– masto ekonomija – pvz., Warren Buffett gali sau leisti judesius, ko kažkas be jo pinigų ir reputacijos neturi jokių šansų atlikti;
– HFT, t.y. brangios infrastruktūros, esančios netoli biržos, pirkimas, suteikiantis milisekundžių pranašumą norint patekti į rinką.
Šansai: pranašumas yra akivaizdus ir su gana dideliu materializavimo tikrumu. Tačiau galimybių trūkumas riboja prieigą.
Rasti tai, ko negali kiti
Visos priemonės, teorijos, metodai, strategijos kažkada neegzistavo, todėl kažkas turėjo juos sugalvoti per kelis dešimtmečius. Štai ką ši parinktis apima:– atradimas naujų būdų analizuoti rinkas ar pačius duomenis;
– naujų investavimo strategijų, sistemų kūrimas;
– naujų koreliacijų, ryšių paieška;
– naujų rūšių analizės diegimas.
Šansai: atviri visiems, nors nėra garantijos, kad naujovė veiks ilgą laiką. Tačiau atradėjai gauna premiją.
Parengta remiantis užsienio internetiniais tinklapiais