
Šiuo metu investuotojai turi didelį pasirinkimą biržoje prekiaujamų fondų (ETF), sudarančių investicinius portfelius iš bendrovių, kurios parduoda produktus ar paslaugas vartotojams. Į šį segmentą patenka daugybė bendrovių, kurios gamina automobilius, buities prekes, higienos produktus, maistą ir teikia pramogų, laisvalaikio bei poilsio paslaugas. Dėl to šis segmentas dažniausiai yra skaidomas į dvi dalis – kasdienio vartojimo prekių ir pasirenkamųjų prekių.
Kasdienio vartojimo prekės (angl. consumer staples) – tokie gamintojų siūlomi produktai, kurie greitai genda (maistas ir gėrimai) arba naudojami buityje (higienos, valymo priemonės). Dažnai investuotojai tokias bendroves pasirenka iškilus grėsmei ekonomikos augimui, kadangi tokių įmonių produkcija yra perkama, nepaisant vartotojų finansinės padėties. Tuo tarpu pasirenkamųjų prekių (angl. consumer discretionary) gamintojai žymiai daugiau priklauso nuo šalies ekonominės padėties, kadangi pasunkėjus finansinei situacijai vartotojai gali lengvai sumažinti išlaidas pramogoms, laisvalaikiui ir poilsiui.
Žemiau esančiuose grafikuose matomi didžiųjų ekonomikų vartotojų nuotaikų pokyčiai per pastaruosius 4-5 m. Šie indeksai sudaromi apklausiant vartotojus ir prašant jų įvertinti dabartines ir būsimas šalių ekonomikos sąlygas. Matome, jog JAV Mičigano universiteto rengiamas vartotojų pasitikėjimo indeksas per pastaruosius keletą metų kilo. Tuo tarpu ES vartotojų nuotaikos per pastaruosius keletą metų dėl vyravusios skolų krizės išliko pesimistinės, nors per praėjusius metus jos sparčiai taisėsi ir jau 2014 m. gali viršyti 0,0 punktų lygį, kuris skiria optimistines ir pesimistines vartotojų nuotaikas. Be to, matoma, jog Brazilijoje optimistinės vartotojų nuotaikos kiek blėsta, o Kinijoje, kur šalies ekonomika vis labiau tampa priklausoma nuo vartotojų, o ne nuo eksporto, vartotojų nuotaikos rodo tik nežymią mažėjimo tendenciją.

Verta atkreipti investuotojų dėmesį į tai, jog vartotojų nuotaikos ženkliai priklauso nuo valstybių ekonominės situacijos, kadangi traukiantis ekonomikai bendrovės atsisako didesnių investicijų, mažėja darbo vietų skaičius ir sparčiai nebekeliami atlyginimai, o tai lemia mažesnį vartotojų polinkį išlaidauti. Dėl to įžvalgus investuotojas turi nuolatos stebėti pagrindinius valstybių ekonomikos rodiklius, o ne vien vartotojų nuotaikų indeksus.
Žemiau esančioje lentelėje galima apžvelgti populiariausius ir likvidžiausius ETF, kurie investuoja į JAV vartotojams paslaugas ir produktus teikiančias bendroves. Daugeliui gerai žinomi yra Consumer Staples Select Sector SPDR (XLP) ir Consumer Discretionary Select Sector SPDR (XLY), kurie atspindi atitinkamai kasdienio vartojimo prekių ir pasirenkamųjų prekių sektorius. Matome, jog XLP sudaro gerai žinomų prekių ženklų savininkai (Procter & Gamble, Coca Cola, Wal-Mart, PepsiCo), kurie moka dosnius dividendus, tačiau tokių bendrovių akcijos dažniausiai neauga taip sparčiai ir fondo akcijų kaina per metus pasistiebė tik apie 14%, kai S&P 500 indeksas per tą patį laikotarpį išaugo 23%. Tuo tarpu ženkliai nuo šalies ekonomikos ciklo priklausančio XLY akcijų kaina per metus išaugo apie 30%.
Minėtiems ETF fondams gera alternatyva gali būti vienodą investicinio portfelio pozicijų svorį turintys analogiškų sektorių ETF fondai – S&P Equal Weight Consumer Staples ETF (RHS) bei S&P Equal Weight Consumer Discretionary (RCD). Vienodo pozicijų svorio kasdienio vartojimo prekių fondo RHS akcijų kainos prieaugis per vienerius metus siekė beveik 21%, kai XLP prieaugis siekė beveik 14%. Tuo tarpu tarp pasirenkamųjų prekių ETF prieaugių skirtumas nėra itin reikšmingas.
Išrankesni investuotojai gali rinktis iš ETF, kurie dar tikslingiau atrenka bendroves. Pavyzdžiui, SPDR S&P Retail (XRT) investuotojams siūlo mažmeninės prekybos sektoriaus atstovus, Dynamic Food & Beverage (PBJ) sudarytas iš maisto ir gėrimų gamintojų, Dynamic Leisure & Entertainment (PEJ) investicinį portfelį sudaro restoranų, viešbučių valdytojai ir pramogų sektoriaus bendrovės, o Dynamic Media (PBS) sudaro žiniasklaidos ir reklamos paslaugų bendrovės. Iš specializuotų ETF didžiausią (apie 43%) fondo akcijų prieaugį per metus fiksavo žiniasklaidos ir reklamos paslaugų sektoriaus fondas PBS, o nuo jo kiek atsiliko viešbučių, restoranų ir pramogų fondas PEJ

Investuotojams verta atkreipti dėmesį ir į kitų pasaulio valstybių vartotojus. Šiuo metu galime rinktis iShares Global Consumer Staples (KXI) ETF fondą, kuris atrenka kasdienio vartojimo prekių bendroves iš viso pasaulio, o iShares Global Consumer Discretionary (RXI) tiks norint pasirenkamųjų prekių investicinio portfelio. Verta paminėti, jog abiejų fondų investiciniai portfeliai didžiąja dalimi sudaryti iš JAV bendrovių.

Dažnai galime išgirsti ir tai, jog besivystančiose rinkose auganti gyventojų vidurinioji klasė vis labiau nori tokio pat gyvenimo lygio, kokį turi gyventojai išsivysčiusiose šalyse. Dėl to atsirado ir ETF, kurie atrenka bendroves, kurios teikia produktus arba paslaugas besivystančiose rinkose. Tokiose rinkose investuojantis EGShares Emerging Markets Consumer (ECON) didžiausias investicijas skyrė P. Afrikos, Meksikos, Brazilijos bei Kinijos bendrovėms. Norintiems investuoti į konkrečių valstybių vartojimo prekių bei paslaugų bendroves, galima pasiūlyti Kinijoje, Brazilijoje bei Indijoje investuojančius ETF. China Consumer (CHIQ) fondą daugiausia sudaro maisto prekių ir gėrimų gamintojai. Brazil Consumer (BRAQ) fondą sudaro mažmeninės prekybos bendrovės, maisto pramonės bei gėrimų gamintojai. India Consumer (INCO) fondo investicijų portfelis daugiausiai priklauso nuo automobilių gamintojų ir asmeninių produktų gamintojų.
Šiuo metu investuotojai turi pakankamai platų ETF pasirinkimą, kad galėtų pelningai pasinaudoti augančiais viso pasaulio vartotojų poreikiais ir galimybėmis. Investuotojams reikia tik teisingai nustatyti pozicijos atidarymo laiką ir išsirinkti tinkamiausius ETF fondus, siekiant pasipelnyti iš šios tendencijos.
Parengta LHV banko, remiantis viešai skelbiamais duomenimis (oecd.org, ec.europa.eu/eurostat ir umich.edu) ir užsienio žiniasklaida (etfdb.com, marketwatch.com, reuters.com, finance.yahoo.com, bloomberg.com, forexfactory.com). Straipsnyje pateikiami 2014-02-18 dienos duomenys. Šis straipsnis yra informacinio pobūdžio ir nereiškia rekomendacijos pirkti ar parduoti minimus vertybinius popierius.