Guminis skolos limitas

» Verslo ir rinkų naujienos
Autorius: LLRI Data: 2010-02-05 15:08 Komentarai: (6)
Viena labiausiai visuomenės dėmesio susilaukiančių šių metų ekonomikos temų yra valstybių skolos. Apžvalgininkai diskutuoja, ar Europos Sąjunga galėtų leisti Graikijai bankrutuoti, prognozuoja, ką šie metai žada tokioms įsiskolinusioms valstybėms, kaip Italija ar Portugalija. Lietuvoje dažnai mėgstama priminti, kad mūsų valstybės skola lyginant su kitomis šalimis yra labai nedidelė. Išties, net ir 40 proc. BVP valstybės skola, kurią turėsime 2010 m. pabaigoje, turėtų nublankti lyginant su Italijos turima 115 proc. BVP dydžio skola (Europos Komisijos, Finansų ministerijos duomenys).

Tačiau skirtingai nuo senųjų Europos Sąjungos šalių, vos prieš du dešimtmečius Lietuva neturėjo jokios valstybės skolos. Turėjome šansą, kurio trokšta daugelis – viską pradėti nuo balto lapo. Šis baltas lapas – kaip lobis, kurį gavo ir mūsų kaimynai, bet ne visi jį išlaikė. Estija šį lobį įvertino, o Lietuvoje juo nebuvo pasinaudota. Laiku nepadaryti sprendimai klampina mus į dar gilesnį skolų liūną: dar 2009 m. liepą Lietuvos skola sudarė 21,1 proc. BVP, tad šis santykis padvigubės vos per pusantrų metų.

Kas ketvirtas šįmet iš valstybės biudžeto išleistas litas (neskaičiuojant ES lėšų) bus pasiskolintas. Įsivaizduokit, kad jūs uždirbate 1500 Lt, o išleisti norite po 2000 Lt, tad kas mėnesį skolinatės po 500 Lt, kad finansuotumėte savo poreikius. Ar kuris iš mūsų ryžtųsi tokiam gyvenimo būdui ir ar ilgai jis galėtų tęstis? Akivaizdu, kad paprastiems žmonėms galiojantys tvarkymosi su pinigais dėsniai politikams neegzistuoja: paskolą imantis žmogus pats turės ją grąžinti, o pinigus išleis savo poreikiams tenkinti, tad jam rūpės ir kiek pinigų jis skolinasi, ir kam jis juos išleidžia. Valstybės vardu besiskolinantys politikai skolinasi daug, nes skolą grąžins ne patys, o pasiskolinti pinigai nebūtinai bus išleidžiami efektyviai. Valstybės skolos didėjimas (o ypač krentant biudžeto pajamoms) yra užprogramuotas, nes politikai suinteresuoti ne mažinti išlaidas, bet nukelti išlaidų karpymą ateities kartoms, kuomet sueis laikas grąžinti skolas.

Ar įmanoma įvesti saugiklius, apribojančius valdžios apetitą skolintis ir išlikti dosniai? Teoriškai, tokį saugiklį jau turime – valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų įstatyme numatytas Vyriausybės grynojo skolinimosi limitas. Praktiškai, šis saugiklis neveikia, nes valdžia gali santykinai lengvai šį limitą pakeisti – pernai jis buvo padidintas du kartus, nuo 1,7 iki 5,9 mlrd. Lt, o vėliau dar iki 9,6 mlrd. Lt. Reikia pripažinti, kad toks limitas, kokį turime dabar, skolą ribojančios funkcijos neatlieka – jis yra guminis, sugebantis sutalpinti visus politikų norus. Kol valdžia galės pati priimti sprendimą dėl didesnio limito, tol šis įrankis neveiks. Limitas turėtų būti daug tvirtesnis, įrašytas ten, kur valdžia negalėtų jo taip paprastai pakeisti – Konstitucijoje. Turint galvoje, kiek jau praskolinta ir kas iš viso to gaunasi, geriausias skolinimosi limito dydis – nulis litų, t.y. valstybės biudžetas išvis neturi būti deficitinis.

Tokį sprendimą valdžia turėjo priimti jau seniai, bent jau prieš dešimtmetį, kai skirtumas tarp pajamų ir išlaidų buvo santykinai nedidelis. Gerus darbus dirbti niekada nevėlu, bet kuo ilgiau juos atidėliosi, tuo skausmingesnis bus jų priėmimas. Galime sugretinti siūlymą neturėti deficitinio biudžeto su „Sodros“ permaina – abu sprendimai yra pribrendę ir būtini, o laiku nepadaryti sprendimai reikš, kad juos daryti bus vis skausmingiau. Dabar politikams sunku įsivaizduoti, kaip galima būtų sumažinti valstybės biudžeto išlaidas beveik 5 mlrd. Lt (būtent tokio dydžio deficitą turėsime šįmet), o tai tik parodo, kad geriau būtų buvę uždrausti deficitinį biudžetą dar tuomet, kai biudžeto išlaidos nebuvo išsipūtusios, o biurokratija – mažiau išsikerojusi. O juk dar 1996 m. visas valstybės biudžetas tebuvo 5,3 mlrd. Lt.

Perteklinio biudžeto dėka sukauptas rezervas turėtų būti svarbiu įrankiu, kai ekonomikos susitraukimo atveju, kurio liudininkais esame dabar, šalys privalo mažinti biudžeto išlaidas. Vietoje skolinimosi arba pinigų spausdinimo, rezervą turinčios šalys gali šį rezervą išnaudoti. Taigi, jeigu pastaruosius dešimt metų biudžetas būtų nedeficitinis, turėtume ne tik mažesnę valstybės skolą – sukauptas rezervas leistų finansuoti esamą atotrūkį tarp pajamų ir išlaidų. Pavyzdžiu Lietuvos politikams galėjo būti estai, kurie nuo 2002 m. turėjo perteklinį biudžetą ir todėl buvo geriau pasiruošę dabartinei krizei. Todėl jų biudžetas galėjo iš dalies amortizuoti krizę, tuo tarpu mūsiškis biudžetas mus gramzdina skolose.

Kalbant apie augančią valstybės skolą būtina pasakyti, kad ji yra negebėjimo tvarkyti viešąjį sektorių pasekmė. Ji spaudžia žmones ne tik dėl palūkanų mokėjimo ir pačios skolos grąžinimo ateityje, bet ir dėl įvairių neefektyvumų viešajame sektoriuje, kurie išlieka paplitę. Tad nereikalingų funkcijų ir išlaidų atsisakymas ne tik sumažintų žmonėms tenkančią finansinę naštą, bet ir panaikintų tuos biurokratijos pūlinius, dėl kurių kenčia Lietuvos gyventojai.

Kaetana Leontjeva, LLRI ekspertė
 
1.   Parašė xgx   2010-02-05 15:45  

dar vienas straipsnis apie orą. nors ir pritariu dešiniųjų idėjoms, tačiau paskutiniu metu llri visiškai vėjus rašo. įdomias idėjas pateikia taip nemokšiškai, kad visuomenė automatiškai joms priešinasi.

 
2.   Parašė AndriusAn   2010-02-05 17:12  

LLRI yra ultra desinieji, jokio nuosaikumo. Man butu idomu pamatyti visas ju idejas praktiskai pritaikytas kokioj Latvijoj.

 
3.   Parašė virgism   2010-02-05 20:35  

Jos praktiškai pritaikytos Somalyje

 
4.   Parašė aris   2010-02-05 21:09  

Lietuva pradejo nuo balto lapo? Italija po II karo gavo beprocentine Marshall plano paskola. Lietuva buvo issunkta kaip citrina (i arbata) ne tik karo bet ir sovietinio rezimo (nekalbu apie trecdali darbingu zmoniu, kurie buvo nuzudyti istremti, pabego i vakarus). Manau, kad ne taip viskas beviltiska. Pasiziurekit i musu kaimyne - Kaliningradskaja oblastj. Net tapetai ant sienu ten klijuoti 1943 metais...Tiesa turiu uzjausti - jie irgi negavo Marshallo plano - bet jie, skirtingai nuo Lietuvos, jo atsisake.

 
5.   Parašė blusa   2010-02-06 12:41  

Iš esmės kam protingam žmogui, įmonei , valstybei reikalinga paskola? Tikrai ne pragyvenimui , o investicijoms , kurios arba turi sukurti papildomas pajamas ateityje, arba sumažinti esamas išlaidas ateityje. Visais laikai tam buvo teikiamos paskolos. Biblinis žemdirbys skolindavosi grūdams , ir mokėdavo milžiniškas palūkanas , bet ką daryti ,jei praeitų metų derlius neužderėjo , ir sėkla suvalgyta. Vėliau imta skolintis karui- ekstremalioms neilgalaikėms išlaidoms , jei karas užsitesdavo- ne viena valstybė žlugdavo ne karo lauke , o dėl vidinės suirutės . Todėl galime savęs paklausti , ar 20 metų paskolos buvo panaudotos pagal paskirtį: investuota į papildomą pridėtinė vertę kuriančius projektus, ar kariauti įvairūs tautos išlikimą lemiantys karai ? Ar tiesiog ,kaip dažniausiai būna, lengvai gauti pinigai lengvai ir iššvaistyti bereikalingiems blizgučiams, fejerverkams , automobiliams , kabinetų remontams ir t.t. jei istatymiškai būtu skolinimasis susietas su grąžinimo prognoze- tai yra galima būtu skolintis tik progresui , o ne pravalgymui, manau bent jau otkatus politikai imtu ne nuo savo kabineto remonto , o nuo visuomenei naudingų investicijų. Todėl kiekviena savivaldybė suktu galvą ne kaip gauti daugiau pinigų, o kaip sukurti didesnį pinigus generuojantį srautą . Motyvacija ta pati - pinigai, tegul ir vagys sėdi postuose , bet tegul patys ir sugeneruoja tuos pinigus kurių dalį nori pavogti.

 
6.   Parašė pete   2010-02-07 11:47  

sena kaip pasaulis įdėja gyventi iš tiek kiek uždirbi. Bet taip nebuvo ir nebus praeis ta krizė ir vėl atsiras šūkis kad skolinti pinigai yra pigesni Norint gyventi pagal pajamas reikia disciplinos ir sveiko proto. Juk kaip ir su tais pensininkais jei jiems negalima mažinti pensijų nes jos buvo uždirbtos tai kodėl jos buvo padidintos, padidinimo juk jie neuždirbo