Sportinių ir laisvalaikio drabužių, avalynės ir aksesuarų kūrėjų bei gamintojų rinkos apžvalga

» Straipsniai » Apžvalgos
Dauguma vienaip ar kitaip esame susidūrę su sportiniais ir laisvalaikio drabužiais, avalyne, įranga bei aksesuarais. Taigi, šįkart mūsų dėmesio centre būtent didžiųjų šios rinkos dalyvių apžvalga.
versija spausdinimui
Autorius: traders.lt Data: 2022-01-15 18:36 Komentarai: (1)
Dauguma vienaip ar kitaip esame susidūrę su sportiniais ir laisvalaikio drabužiais, avalyne, įranga bei aksesuarais. Taigi, šįkart mūsų dėmesio centre būtent didžiųjų šios rinkos dalyvių apžvalga. Kaip ir įprasta buvo atlikta tiek fundamentali, tiek ir techninė analizės.

Šioje apžvalgoje mes išskyrėme keturias bendroves, t.y. Nike, Adidas, Puma ir Under Armour.


Trumpas kompanijų pristatymas

Nike - tai amerikietiška tarptautinė korporacija, kuri užsiima avalynės, drabužių, įrangos ir aksesuarų projektavimu, kūrimu, gamyba ir pasauline prekyba. Tai yra didžiausia pasaulyje sportinių batų ir drabužių tiekėja bei pagrindinė sporto įrangos gamintoja. Kompanijos portfelio prekės ženklai yra Nike, Jordan ir Converse. Nike prekės ženklo produktų asortimentą sudaro devynios kategorijos: bėgimo, Nike krepšinio, Jordan Brand, futbolo, vyrų treniravimo, moterų treniravimo, veiksmų sporto, sportinės aprangos (sporto įkvėptas gyvenimo būdas) ir golfo.



Adidas - tai Vokietijos tarptautinė korporacija, kuri projektuoja ir gamina batus, drabužius ir aksesuarus. Tai didžiausias sporto prekių gamintojas Europoje ir antras pagal dydį pasaulyje. Adidas - tai kontroliuojančioji bendrovė, kurią sudaro Reebok sportswear kompanija, TaylorMade - Adidas golfo kompanija (įskaitant Ashworth), 8,33 procento Bayern Munich ir Austrijos fitneso technologijų kompanija Runtastic.





Puma - tai irgi bendrovė iš Vokietijos veikianti visame pasaulyje, kuri projektuoja ir gamina sportinę bei laisvalaikio avalynę, drabužius ir aksesuarus. Ši kompanija yra trečia pagal dydį pasaulyje sportinių drabužių gamintoja. Bendrovė siūlo tiek veiklos, tiek sportinio tipo produktus penkiose padaliniuose: komandinis sportas, bėgimas ir treniruotės, golfas, moto sportas ir sportinis stilius bei priedai.







Under Armour - tai amerikietiška kompanija gaminanti avalynę, sportinius ir kasdieninius drabužius skirtus vyrams, moterims ir jaunimui. Jos gaminiai parduodami visame pasaulyje ir dėvimi visų lygių sportininkų, nuo jaunimo iki profesionalių žaidimų aikštėse visame pasaulyje, taip pat ir aktyviu gyvenimo būdu pasižyminčių žmonių.






Santykinių finansinių rodiklių apžvalga ir analizė

Atlikdami santykinių finansinių rodiklių apžvalgą ir analizę mes orientavomės į laikotarpį tarp 2011 ir 2021 metų trečiojo ketvirčio pabaigos, o konkrečiai į metinius veiklos finansinius rezultatus. Kaip ir įprasta buvo apskaičiuoti įvairaus pobūdžio santykiniai finansiniai rodikliai, kad šiuo atveju pasirinktas kompanijas galima būtų kuo labiau ir objektyviau palyginti bei padaryti išvadas. Pabrėžiame, kad visi duomenys paimti iš oficialių bendrovių pateiktų finansinių ataskaitų.


Pradedame nuo pelningumo rodiklio, t.y. EBITDA maržos. Kaip matome pateiktame paveikslėlyje su grafikais, per mūsų analizuojamą laikotarpį didžiausiu minimu pelningumo rodikliu faktiškai visuomet (išskyrus 2019 finansiniais metais, kurie pasibaigė 2020 metų viduryje) išsiskyrė Nike kompanija iš Amerikos. Be to, šios bendrovės EBITDA pelningumas nuo 2011 metų ūgtelėjo, t.y. nuo 14,8 iki 17,3 procento.  

Nemažą analizuojamo laikotarpio dalį, t.y. nuo 2012 iki 2016 metų pabaigos Puma kompanijos EBITDA marža buvo pati kukliausia tarp keturių bendrovių, na o pastaruosius kelerius metus būtent šios įmonės minimas pelningumo rodiklis yra arčiausiai bendro vidurkio. Po to mažiausia marža jau pasižymėjo kita sportinių ir laisvalaikio drabužių, avalynės ir aksesuarų kūrėja bei gamintoja Under Armour. Būtent jos EBITDA pelningumas lyginant su 2011 metais kiek smuktelėjo, tuo tarpu kitų trijų kompanijų, o labiausiai Adidas, ūgtelėjo.
 

Kitas pelningumo rodiklis, kuris buvo apskaičiuotas - tai turto grąžos, arba ROA. Šiuo atveju lyderiauja irgi ta pati Nike bendrovė, kurios metinė turto grąža nuo analizuojamo laikotarpio pradžios kiek paaugo, t.y. nuo 14,1 iki 15,2 procento. Tai buvo vienintelė iš keturių įmonių, kuri gali pasigirti ROA prieaugiu. Tiesa, kitų kompanijų atveju šį rodiklį 2020 metais neigiamai paveikė pandemija ir su ja susiję verslo veiklos ribojimai.

Nuo analizuojamo laikotarpio pradžios iki pat 2016 metų pabaigos labiausiai turto grąžos rodiklio bendrą vidurkį atitiko Under Armour ROA, tačiau po to jos šis pelningumo rodiklis smuktelėjo ir net tris metus buvo apskritai neigiamas. Tuo tarpu nuo 2017 metų labiausiai ROA vidurkį atitinka Vokietijos atstovės Puma turto grąža. 


Įsipareigojimų ir turto santykinis finansinis rodiklis parodo kokią dalį turto struktūroje sudaro įmonių turimi įsipareigojimai. Kaip matome pateiktame paveikslėlyje, per mūsų nagrinėjamą laikotarpį visų keturių bendrovių minimas rodiklis nuosekliai augo, kaip beje ir bendras vidurkis, kuris pakilo nuo 0,4 (2011 metais) iki 0,62 reikšmės praėjusių metų trečiojo ketvirčio pabaigoje. Per analizuojamą laikotarpį Vokietijos atstovės Adidas įsipareigojimų dalis turto struktūroje paaugo mažiausiai, nuo 0,54 iki 0,64 reikšmės, bet buvo didžiausia tarp visų keturių kompanijų.

Tuo tarpu nors remiantis naujausiais duomenimis Under Armour įsipareigojimų dalis turto struktūroje šiuo metu yra mažiausia, tačiau per analizuojamą laikotarpį pašoko labiausiai, t.y. nuo 0,31 iki 0,59 reikšmės, arba beveik dvigubai. Verta pastebėti, kad per 2021 metų pirmus devynis mėnesius, palyginus su 2020 metų pabaiga, visų keturių sportinių ir laisvalaikio drabužių, avalynės ir aksesuarų kūrėjų bei gamintojų įsipareigojimų dalis turto struktūroje sumažėjo, be to, Nike atveju šis rodiklis po 2019 metais pasiekto piko, kai siekė 0,74 ir buvo pats didžiausias tarp visų kompanijų, krenta jau antrus metus iš eilės. 


Kalbant apie bendrąjį likvidumą, tai faktiškai per visą mūsų šioje apžvalgoje analizuojamą laikotarpį Adidas minimas finansinis santykinis rodiklis visuomet buvo pats mažiausias bei gan nedaug kito. Be to, faktiškai visą laiką žemiau bendrojo likvidumo vidurkio buvo ir kitos Vokietijos atstovės Puma analizuojamas rodiklis, kuris kiek smuktelėjo ir praėjusių metų trečiojo ketvirčio pabaigoje buvo pats kukliausias.

Kitų nagrinėjamų bendrovių, t.y. Nike ir  Under Armour bendrasis likvidumas nuo 2011 metų sumažėjo, tačiau faktiškai visuomet buvo didesnis už minimo rodiklio vidurkį. Nuo analizuojamo laikotarpio pradžios iki 2015 metų pabaigos didžiausiu bendruoju likvidumu tarp keturių kompanijų galėjo pasigirti Under Armour, na o vėliau lyderio titulą perėmė ir iki šiol išlaiko Nike kompanija. 


Tarp keturių nagrinėjamų sportinių ir laisvalaikio drabužių, avalynės ir aksesuarų kūrėjų bei gamintojų pagal turto apyvartumo rodiklį arčiausiai bendro vidurkio per visą analiuojamą laikotarpį buvo dvi kompanijos iš Vokietijos, t.y. Adidas bei Puma. Verta pabrėžti, kad nuo 2011 metų smuktelėjo minėtų dviejų bendrovių ir bendras turto apyvartumo vidurkio rodiklis.

Kitų dviejų įmonių, t.y. Under Armour ir Nike minimas santykinis finansinis rodiklis per nagrinėjamą laikotarpį taip pat krito. Būtent šių kompanijų turto apyvartumas laikotarpyje tarp 2011 ir 2015 metų buvo pats didžiausias, o vėliau į lyderio pozicijas įsiveržė Nike.


Dar vienas svarbus rodiklis šiuo atveju yra atsargų apyvartumas, kuris parodo, kaip efektyviai kompanijos valdo savo turimas atsargas. Didžiausiu minimu rodikliu, kuris ilgą laiką buvo gan daug aukštesnis už likusių bendrovių, faktiškai per visą analizuojamą laikotarpį (išskyrus 2019 metus) pasižymėjo kompanija iš Amerikos Nike. Tiesa, jos atveju atsargų apyvartumas turėjo tendenciją mažėti. 

Tuo tarpu kitos kompanijos iš Amerikos Under Armour analizuojamas finansinis santykinis rodiklis dažniausiai buvo pats mažiausias, tiesa, kitų dviejų bendrovių, t.y. Adidas ir Puma atveju jis nebuvo itin didesnis, be to, 2019 ir 2020 metais būtent jų atsargų apyvartumo duomenys buvo kukliausi ir per nagrinėjamą laikotarpį, t.y. lyginant su 2011 metais, smuktelėjo.


Šioje apžvalgoje dar buvo apskaičiuotas ir grynųjų pinigų srautų iš veiklos bei pajamų santykinis finansinis rodiklis, kuris parodo kokią procentinę pajamų dalį sudaro grynieji pinigų srautai iš veiklos. Taigi, šiuo atveju lyderiauja irgi Nike kompanija, kurios minimas rodiklis visuomet, išskyrus 2019 metus, buvo pats aukščiausias. 

Tuo tarpu Puma kompanijos grynųjų pinigų srautų iš veiklos bei pajamų santykinis finansinis rodiklis per mūsų analizuojamą laikotarpį, t.y. nuo 2011 metų, dažniausiai būdavo pats žemiausias. Na o kitų dviejų apžvelgiamų kompanijų, t.y. Adidas ir Under Armour minimas finansinis rodiklis dažniausiai labiausiai atitiko apskaičiuotą bendrąjį vidurkį.


Taip pat pateikiame ir dividendų išmokėjimo rodiklį, kuris parodo, kokia per metus uždirbto grynojo pelno procentinė dalis teko dividendams, jeigu jie buvo mokami. Pažvelgus į pateiktą paveikslėlį su grafikais iš karto verta pastebėti, jog per visą analizuojamą laikotarpį amerikietiškoji kompanija Under Armour savo akcininkams dividendų nemokėjo, t.y. nesidalino uždirbtu grynuoju pelnu. 

Likusios trys sportinių ir laisvalaikio drabužių, avalynės ir aksesuarų kūrėjos bei gamintojos nuolat mokėjo didesnius ar mažesnius dividendus, tiesa, išskyrus už 2019 metus, kuomet dėl kilusios pandemijos ir padidėjusios nežinomybės dvi Vokietijos atstovės, t.y. Adidas ir Puma, nusprendė to nedaryti. Pirmoji bendrovė už  2020 metus savo akcininkams išmokėjo didesnius dividendus nei per metus uždirbo grynojo pelno, o Puma tuo pasižymėjo mokėdama dividendus už 2013 ir 2017 metus.


Pateikiame lentelę su penkiais pačiais naujausiais analizuojamų keturių įmonių finansiniais santykiniais rinkos vertės rodikliais, t.y. P/E, P/BV, P/S, EV/EBITDA ir dividendinio pajamingumo (Div.y%). Kaip matome, bent šiuo metu jie yra aukšti, ypač tai pasakytina apie Nike bendrovę. Tuo tarpu mažiausiais pateiktais santykiniais finansiniais rinkos vertės rodikliais išsiskiria kita kompanija iš Amerikos Under Armour.

Bendrai galima teigti, kad bent jau analizuojamų trijų sportinių ir laisvalaikio drabužių, avalynės ir aksesuarų kūrėjų bei gamintojų, t.y. Nike, Adidas, Puma, akcijos šiuo metu tikrai yra įvertintos tinkamai, arba netgi galima sakyti, jog dalinai pervertintos. 


Pažvelgus į lentelę, kur pateikti analizuojamų bendrovių akcijų kainų pokyčiai per įvairius laikotarpius, matome, kad nuo šių metų pradžios visais atvejais fiksuojamas kritimas. Tiesa, Adidas rinkos vertė susitraukė mažiausiai, t.y. vos 0,3 procento, bet praėjusiais metais būtent tik šios vienintelės bendrovės akcijos atpigo, o štai daugiausiai (virš trylikos procentų) šiais metais nuvertėjo kitos kompanijos iš Vokietijos Puma nuosavybės vertybiniai popieriai. 2021 metais labiausiai pakilo dviejų kompanijų iš Amerikos, t.y. Under Armour bei Nike rinkos vertė.

Vidutinės trukmės laikotarpiu (3 - 5 metų) didžiausia grąža išsiskyrė Puma ir Nike akcijos, o štai ilgalaikėje perspektyvoje didžiausią investicinę grąžą sugeneravo sportinių ir laisvalaikio drabužių, avalynės ir aksesuarų kūrimo bei gamybos lyderės Nike bei Adidas.


Techninė analizė 

Nike akcijų kaina išlieka virš ilgalaikio augimo trendo linijos (storesnė tamsiai violetinė linija). Po naujo augimo etapo, kurio metu buvo pasiekti nauji rekodiniai akcijos kainos lygiai, sulaukėme korekcijos etapo, kuris ir toliau tęsiasi.




Adidas akcijų kaina išlieka ilgalaikiame augimo kanale, tačiau bandymas pakilti virš prieš korekciją buvusio pasiekto piko buvo nesėkmingas. Tad panašu į tai, kad susidarė taip vadinama dviguba viršūnė ir sulaukėme naujo korekcijos etapo, kuris gali dar labiau pagilėti.




Puma akcijų kaina išlieka dabartiniame augimo kanale, tačiau bandymas tvariai pakilti virš prieš tai užfiksuoto piko buvo nesėkmingai ir sulaukėme korekcijos. Artėjame prie augimo kanalo apatinės dalies, kuri tikėtina artimiausiais mėnesiais bus patestuota, po ko paaiškės tolimesnė akcijų kainos kryptis.




Under Armour akcijų kaina po atšokimo nuo pasiekto kritimo dungo šiuo metu yra korekcinėje fazėje. Keli bandymai pakilti virš atšokimo piko buvo nesėkmingi, tad tuo pačiu padidėjo didesnės korekcijos rizika.

 
1.   Parašė Phantoom   2022-01-15 22:46  

super straipsnis. Visada smagu savaitgaliais paskaityt apie kažką, kuom mažiau susipažinęs esu