Naftos burbulas lyginamas su „dot-com“ krize

» Verslo ir rinkų naujienos
Autorius: JT Naujienos Data: 2008-06-13 13:55 Komentarai: (0)
Naftos kainos augimas iki 139,12 dolerių už barelį jau aplenkė 2000 metais vykusio Interneto kompanijų akcijų šuolį, kuris vėliau sukėlė „dot-com“ krizę, rašo naujienų portalas „Bloomberg“

Naftos kaina pakilo jau 697 proc. nuo 2001 metų lapkričio mėnesį buvusios 17,45 dolerių kainos iki daugiau kaip 139 dolerių praėjusią savaitę. Vien šiais metais naftos kaina 28 kartus fiksavo naujas rekordines aukštumas.

Paskutinį kartą panašus modelis buvo matytas būtent prieš aštuonerius metus, kuomet su internetu susijusios kompanijos išaugino „Nasdaq Composite“ indeksą 640 proc. iki visų laikų aukščiausio taško. Tačiau nuo 2000 metų gegužės mėnesį buvusių aukštumų indeksas nukrito maždaug 78 proc. ir rinkos kapitalizaciją sumažino 6 trilijonais dolerių. Rinkos dalyviai tuomet suprato, kad kompanijų pelnai niekaip nepateisina tokių aukštų akcijų kainų.

Šiuo metu milijardieriai Georges Soros bei Stephen Schork teigia, kad naftos kaina turi ristis žemyn, kadangi dabartinė kaina nėra paremta paklausos ir pasiūlos dėsniu. Su šios žaliavos kainos kursu turi atsitikti panašiai kaip ir su kitais burbulais teigia garsieji investuotojai.

„Nėra nieko skirtingo tarp dabartinės naftos manijos, „dot-com“ manijos, nekilnojamo turto manijos, „Dow Jones“ manijos 1920 metais ar Olandijos tulpių manijos prieš 500 metų“, - teigė S. Schork. Jis teigia, kad istorija nuolatos pasikartoja.

Naftos kaina pradėjo kilti dėl išaugusios paklausos Kinijoje ir Indijoje, kadangi visą dešimtmetį jų ekonomikos augo labai sparčiai. Be to tiekimo sutrikimai Rusijoje, Nigerijoje ar Irake taip pat prisidėjo prie naftos kainos šuolio.
 
Dar nėra komentarų