Drabužių rinkos dalyvių apžvalga

» Straipsniai » Apžvalgos
Šioje apžvalgoje mes išskyrėme keturias bendroves, t.y. Inditex, Hennes & Mauritz, LPP ir Baltika, kuriuos užsiima analogiška arba panašia veikla, t.y. drabužių kūrimas (dizainas), drabužių siuvimas bei mažmeninė prekyba jais.
versija spausdinimui
Autorius: traders.lt Data: 2018-12-15 21:33 Komentarai: (0)
Pasaulis yra labai spalvingas, jame daug labai įvairių rinkų ir veiklos sričių. Viena iš jų - tai drabužių kūrimas, siuvimas ir pardavimas. Būtent šį kart iš arčiau pažvelgsime į šios srities atstoves ir panagrinėsime jų pagrindinius finansinius veiklos rodiklius, juos palyginsime ir atliksime kitokio pobūdžio analizes.

Šioje apžvalgoje mes išskyrėme keturias bendroves, t.y. Inditex, Hennes & Mauritz, LPP ir Baltika, kuriuos užsiima analogiška arba panašia veikla, t.y. drabužių kūrimas (dizainas), drabužių siuvimas bei mažmeninė prekyba jais. Visos šios įmonės tiesiogiai ar netiesiogiai turi savo parduotuvių ir mūsų šalyje ir tai buvo pagrindinis orientyras renkantis kompanijas šiai apžvalgai.


Trumpas kompanijų pristatymas

Inditex - tai pasaulinio lygio kompanija iš Ispanijos, kuri yra lyderė drabužių kūrimo, siuvimo ir pardavimo srityje. Ši bendrovė savo veiklą vykdo net 96 pasaulio šalyse ir net 202 valstybėse siūloma prekyba internetu. Remiantis gruodžio mėnesio pradžios duomenimis Inditex jau turėjo 7442 parduotuvių pasaulinį tinklą, kai dar 2008 metų pabaigoje jų buvo tik 4264, tai reiškia, kad nuo to laiko jų skaičius ūgtelėjo 74,5 procento. Beveik visos bendrovei priklausančios parduotuvės (apie 90 procentų) yra valdomos ir priklauso pačiai Inditex įmonei, o franšizės principu valdomos tik tos parduotuvės įsikūrusios šalyse, kuriose korporacinė nuosavybė negali priklausyti užsienio valstybėms arba mažose rinkose. Be to, tuo pačiu franšizės principu ši kompanija veiklą vykdo ir Lietuvoje bei kitose Baltijos šalyse, kur parduotuves valdo Aprangos grupė. Šios kompanijos įkūrėjas yra Amancio Ortega, t.y. pats turtingiausias žmogus Ispanijoje bei vienas iš pačių turtingiausių visame pasaulyje.

Pagrindiniai prekių ženklai: Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home ir Uterqüe.




Hennes & Mauritz - tai kompanija iš Švedijos, kuriai Europos drabužių rinkoje tenka antroji pozicija po prieš tai minėtos bendrovės iš Ispanijos. Remiantis Švedijos įmonės pateikiama naujausia informacija, šių metų lapkričio pabaigoje jai priklausė 4841 parduotuvė septyniasdešimtyje pasaulio šalių, įskaitant franšizę. Beveik per dešimties metų laikotarpį parduotuvių skaičius pašoko beveik tris kartus, t.y. 2,8 karto. Be to, kompanija drabužių siūlo įsigyti ir internetu bei šį prekybos tinklą taip pat nuolat ir intensyviai plečia, t.y. ši paslauga jau teikiama 47 valstybėse. Mūsų šalyje Hennes & Mauritz irgi vykdo veiklą ir turi atidariusi savo prekės ženklų parduotuvių.

Pagrindiniai prekių ženklai: H&M, & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki, Weekday, H&M Home, ARKET ir Afound.




LPP - tai didžiausia Lenkijos drabužių kūrimu, siuvimu ir mažmenine prekyba užsiimanti bendrovė. Šių metų trečiojo ketvirčio pabaigoje minima kompanija dvidešimt dviejose šalyse valdė 1714 parduotuvių tinklą, kai 2008 metais parduotuvių skaičius siekė tik 612, o tai reiškia, kad nuo to laiko jų kiekis šoktelėjo net 2,8 karto. Be to, LPP irgi aktyviai plečia drabužių prekybą internetu. Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse LPP yra atidariusi savo prekės ženklų parduotuvių.

Pagrindiniai prekių ženklai: Reserved, Mohito, House, Cropp ir Sinsay.




Baltika - tai kompanija iš Estijos, kuri užsiima tiek drabužių kūrimu, tiek jų siuvimu bei valdo nuosavų prekės ženklų mažmeninės prekybos drabužiais tinklus. Kompanija devyniose Europos šalyse, t.y. pagrinde Baltijos šalyse bei taip pat Rytų ir Vidurio Europoje, remiantis naujausiais duomenimis valdo 120 parduotuvių tinklą, kai 2008 metais jų buvo 134, tad parduotuvių sumažėjo virš dešimt procentų. Mūsų šalyje taip pat yra prekiaujama šios bendrovės prekių ženklų drabužiais.

Pagrindiniai prekių ženklai: Monton, Mosaic, Baltman, Bastion ir Ivo Nikkolo.




Santykinių finansinių rodiklių apžvalga ir analizė

Atlikdami santykinių finansinių rodiklių apžvalgą ir analizę mes orientavomės į laikotarpį tarp 2008 metų ir 2018 metų devynių mėnesių, o konkrečiai į metinius veiklos finansinius rezultatus. Kaip ir įprasta buvo apskaičiuoti įvairaus pobūdžio santykiniai finansiniai rodikliai, kad šiuo atveju pasirinktas kompanijas galima būtų kuo labiau ir objektyviau palyginti bei padaryti išvadas. Pabrėžiame, kad visi duomenys paimti iš oficialių bendrovių pateiktų metinių ir ketvirčio finansinių ataskaitų.

Šią apžvalgos dalį pradedame nuo vieno iš pelningumo rodiklių, t.y. EBITDA maržos. EBITDA - tai pelnas prieš palūkanas, mokesčius bei nusidėvėjimą ir amortizaciją, t.y. kitaip tariant pelnas iš pagrindinės veiklos. 2008 metais didžiausiu minimu indikatoriumi, kuris siekė 25,2 procento, pasižymėjo Švedijos drabužių kūrėja, siuvėja ir pardavėja Hennes & Mauritz , tačiau jau 2011 metais lyderės pozicija buvo užleista Inditex įmonei, kuri nuo pat minėtų metų iki dabar tarp visų keturių analizuojamų kompanijų pasižymi didžiausiu EBITDA pelningumu, kuris po pirmų trijų šių minimos įmonės finansinių metų ketvirčių sudarė 21,3 procento, kai analizuojamo laikotarpio pradžioje siekė dvidešimt vieną procentą, ir po to šis rodiklis buvo kiek pakilęs bei aukščiausią reikšmę užfiksavo 2012 metais, kuomet sudarė 24,5 procento. Tuo tarpu Švedijos bendrovės minima marža iš esmės per visą analizuojamą laikotarpį nuosekliai mažėjo ir po pirmų trijų šių metų ketvirčių jau siekė tik 11,9 procento, ir tai žinoma yra neigiamas reiškinys, nes dėl padidėjusios konkurencijos ir ūgtelėjusių kaštų akivaizdžiai krito jos veiklos pelningumas.

Labiausiai bendra vidurkį nuo pat 2008 metų atitiko LPP EBITDA marža, kuri per analizuojamą laikotarpį svyravo, tačiau galiausiai pajudėjo neigiama kryptimi. Ji po pirmų devynių šių metų mėnesių sudarė 10,3 procento, kai analizuojamo laikotarpio pradžioje dar siekė 17,3 procento. Bendras EBITDA pelningumų rodiklis nuo 2008 metais buvusio 16,4 procento lygio krito iki 10,5 procento. Tuo tarpu Estijos atstovės Baltika EBITDA marža po pirmų trijų šių metų ketvirčių apskritai yra su minuso ženklu. Per visą analizuojamą laikotarpį ji gan daug svyravo, tačiau visuomet buvo pati kukliausia ir net keturis kartus neigiama, kas reiškia, jog jau ir EBITDA būdavo su minuso ženklu. Taigi, iš keturių analizuojamų drabužių kūrimu, siuvimu ir pardavimu užsiimančių įmonių, net trijų minimas pelningumo rodiklis per nagrinėtą laikotarpį pasikoregavo neigiama linkme, kas yra neigiamas reiškinys, bei kaip minėta, susijęs su padidėjusia konkurencija rinkoje.


Dar vienas pelningumo rodiklis, kurį pateikiame - tai turto grąža arba ROA. Kaip matome iš pateikto paveikslėlio su grafikais, absoliuti autsaiderė ir vėl yra Baltika kompanija. Praėjusiais metais jos turto grąža nors ir buvo teigiama, tačiau labai nedidelė ir siekė vos 0,3 procento, arba tris kartus mažiau nei per 2016 metus, be to, nuo 2008 metų buvo net šeši iš dešimties atveju kai turto grąža buvo neigiama, o tai reiškia, kad grynasis metinis šios įmonės veiklos rezultatas buvo su minuso ženklu, t.y. buvo patirtas metinis grynasis nuostolis, kas žinoma, jog yra neigiamas ir nerimą keliantis reiškinys, bet kita vertus, padėtis palyginus su kriziniu laikotarpiu, pagerėjo.
Hennes & Mauritz ROA rodiklis per visą nagrinėjamą laikotarpį buvo pats didžiausias, tačiau tuo pačiu 2010 metais pasiekęs piką, kai jis sudarė 31,6 procento, ėmė iš esmės nuosekliai mažėti ir praėjusiais metais jau sudarė tik 15,2 procento, tad lyderės pozicija buvo užleista Ispanijos atstovei Inditex, kurios metinė turto grąža siekė 16,7 procento, o 2008 metais sudarė 16,2 procento ir po to gan nedaug svyravo.

Labiausiai bendra turto grąžos vidurkį, kuris per nagrinėjamą laikotarpį kai kuriais metais gan pastebimai pakisdavo ir palyginus su 2008 metais, kuomet sudarė 13,8 procento, krito 2017 metais iki 10,7 procento, atitiko Lenkijos kompanijos LPP minimas pelningumo rodiklis. Analizuojamo laikotarpio pradžioje šios bendrovės ROA siekė 11,8 procento, 2011 - 2014 metų laikotarpyje LPP turto grąža buvo labai panaši į Inditex atitinkamą rodiklį, o kai kuriais metais ji netgi buvo nežymiai didesnė. Praėjusiais metais, palyginus 2016 metais, Lenkijos bendrovės minimas pelningumo rodiklis pašoko daugiau nei dvigubai nuo 4,8 iki 10,5 procento.


Tradiciškai apžvelgsime nagrinėjamų įmonių įsipareigojimų ir turto santykį, kuris parodo, kokią turto dalį sudaro įsipareigojimai. Pažvelgę į pateiktą paveikslėlį su grafikais akivaizdžiai matome, kad per visą mūsų nagrinėjamą laikotarpį didžiausiu minimu rodikliu pasižymėjo Estijos atstovė Baltika. Šių metų trečiojo ketvirčio pabaigoje šios kompanijos įsipareigojimai sudarė net 0.82 (aštuoniasdešimt du procentus) viso turto vertės, kai 2008 metais šis rodiklis siekė 0.62. Tai reiškia, kad nuo to laikotarpį įsipareigojimų dalis dar labiau padidėjo, tiesa, pats rodiklis svyravo ir žemiausia jo reikšmė buvo pasiekta 2013 metais, kuomet jis sudarė 0.53. Tačiau bet kokiu atveju turto struktūra suprastėjo. Tuo tarpu Ispanijos atstovės Inditex įsipareigojimų ir turto santykinis finansinis rodiklis per pastarųjų beveik vienuolikos metų laikotarpį gana nežymiai svyravo ir nepakito, t.y. dabar jo reikšmė siekia 0.39, ir tai yra mažiausias rodiklis tarp visų keturių analizuojamų bendrovių.

Hennes & Mauritz minimas indikatorius nors ir toliau išlieka mažesnis už vidurkį, tačiau nuo analizuojamo laikotarpio pradžios, kuomet jis siekė tik 0.28 ir buvo pats kukliausias, iki dabar jis iš esmės po truputį didėjo ir ypač prieaugis paspartėjo per paskutinius kelis metus, tad dabar jis jau siekia net 0.54, kas reiškia, jog daugiau nei pusę šios Švedijos kompanijos turto sudaro įsipareigojimai. Nuo 2008 metų LPP kompanijos minimas finansinis santykinis rodiklis dažniausiai sutapdavo su bendru vidurkiu, be to, vienintelės šios Lenkijos atstovės atveju jis per nagrinėjamą laikotarpį krito, t.y. sumažėjo nuo 0.6 iki 0.51 reikšmės bei buvo ir dar žemiau nusmukęs, tuo tarpu bendras vidurkis paaugo nuo 0.47 iki 0.57 reikšmės.


Bendrasis likvidumas - tai rodiklis, kuris parodo trumpalaikio turto ir trumpalaikių įsipareigojimų santykį, t.y. ar esamu momentu trumpalaikis turtas padengia trumpalaikius įsipareigojimus, kas demonstruoja, ar kompanijai gali kilti problemų su likvidumu trumpalaikiu periodu. Kalbant apie šį rodiklį, labiausiai į akis krenta Hennes & Mauritz atvejis, kur jis nuosekliai mažėjo, t.y. per nagrinėjamą laikotarpį susitraukė beveik tris kartus, t.y. krito nuo 3 iki 1.1 reikšmės, o tai reiškia, kad trumpalaikiai įsipareigojimai augo sparčiau nei trumpalaikis turtas.
Analogišku bendruoju likvidumu praėjusio ketvirčio pabaigoje pasižymėjo ir Baltika, tad būtent šių dviejų įmonių minimas rodiklis dabar yra kukliausias. Šios Estijos kompanijos bendrasis likvidumas kartu su LPP nuo pat 2008 metų iš esmės buvo mažiausias tarp visų keturių analizuojamų bendrovių ir nuo to laiko labai mažai pakito.

Tuo tarpu Inditex minimas rodiklis šiuo metu yra didžiausias, tad ši kompanija yra likvidžiausia. Šios įmonės iš Ispanijos bendrasis likvidumas per visą nagrinėjamą laikotarpį kito gana nedaug, t.y. buvo daugiau - mažiau stabilus. Tuo tarpu bendras šio indikatoriaus vidurkis 2008 metais siekė 1.7, o trečiojo šių metų ketvirčio pabaigoje jau sudarė tik 1.3, t.y. jis sumažėjo.


Taip pat kalbant apie drabužių sektoriaus atstoves mes apskaičiavome ir turto bei kas šiuo atveju svarbu - atsargų apyvartumus. Kaip matome, akivaizdžiai didžiausiu turto apyvartumu nuo 2012 metų pasižymėjo Baltika, o iki tol lyderiavo Švedijos atstovė.
Šis rodiklis parodo bendrovės turimo turto panaudojimo efektyvumą, ir kuo jis aukštesnis, tuo įmonė efektyviau išnaudoja savo turtą. Tuo tarpu faktiškai per visą analizuojamą laikotarpį mažiausiu turto apyvartumu išsiskyrė Inditex.

Lenkijos kompanijos LPP ir Hennes & Mauritz minimas indikatorius nuo pat 2008 metų buvo artimas vidurkiui, kuris per analizuojamą laikotarpį paaugo nuo 1.4 iki 1.9 reikšmės, kitaip tariant, padidėjo bendras turto panaudojimo efektyvumas. LPP turto apyvartumas ūgtelėjo nuo 1.1 iki 1.7 reikšmės, o Švedijos drabužių kūrėjos, siuvėjos ir pardavėjos minimas rodiklis per nagrinėjamą laikotarpį taip pat kiek pasistiebė aukštyn.


Kalbant apie atsargų apyvartumą, čia jau padėtis priešinga, t.y. didžiausiu minimu rodikliu, kuris iš esmės mažai kito, nuolat pasižymėjo Inditex, kas reiškia, jog šios bendrovės apyvartinis kapitalas yra efektyviausiai valdomas. Pagal minimą rodiklį arčiausiai vidurkio iš esmės buvo Švedijos atstovė Hennes & Mauritz, kurios atsargų apyvartumo rodiklis, kaip matome, per pateiktą laikotarpį smuktelėjo.

Pagal atsargų apyvartumo rodiklį žemiau vidurkio atsidūrė dvi įmonės iš Rytų Europos, t.y. Baltika ir LPP ir šį tendencija buvo nuo pat 2008 metų. Jų aktyvai akivaizdžiai valdomi kiek prasčiau nei prieš tai minėtų išsivysčiusių šalių atstovių. Tai vienos, tai kitos Rytų Europos bendrovės minimas indikatorius buvo aukštesnis, tačiau jie buvo gana artimi.


Grynųjų pinigų srautų iš veiklos ir pajamų santykis procentine išraiška parodo kokia dalis pardavimų pajamų virsta veiklos pinigų srautu. Šis santykis naudingas matuojant įmonės pardavimų efektyvumą. Didžiausiu minimu rodikliu kaip matome iš pateikto paveikslėlio faktiškai per visą laikotarpį pasižymėjo analizuojama Ispanijos įmonė. Tiesa, jis kiek smuktelėjo. Švedijos atstovės Hennes & Mauritz šis santykinis rodiklis dar 2008 metais buvo pats stambiausias, t.y. siekė 20,3 procento, tačiau nuo to laiko iš esmės su tam tikrais atšokimais ėmė mažėti ir jau praėjusiais metais jis siekė tik 10,8 procento, t.y. susitraukė beveik perpus, kas reiškia, jog sumažėjo kompanijos pardavimų efektyvumas.

Tuo tarpu Baltika metinis grynųjų pinigų srautų iš veiklos ir pajamų santykis procentine išraiška net keturis iš dešimties kartų buvo neigiamas, kas reiškia, jog bendrovė per metus sugeneruodavo neigiamus grynuosius pinigų srautus iš veiklos, kas be jokios abejonės yra neigiamas reiškinys. Tad šiuo atveju įmonė iš Estijos yra absoliuti autsaiderė. Šio santykinio rodiklio bendras vidurkis per analizuojamą laikotarpį smuktelėjo nuo 13,3 iki 10,7 procento, kas reiškia, kad bendrąja prasme smuktelėjo nagrinėjamų drabužių kūrėjų, siuvėjų ir pardavėjų pardavimų efektyvumas. Dažniausiai analizuojamos kompanijos iš Lenkijos minimas santykinis indikatorius buvo artimas vidurkiui bei lyginant su 2008 metais, jis kiek ūgtelėjo.


Pateikiame lentelę su keturiais pačiais naujausiais analizuojamų keturių įmonių finansiniais santykiniais rinkos vertės rodikliais, t.y. P/E, P/BV, P/S ir EV/EBITDA. Bendrąja prasme, t.y. vertinant kaip visumą, kukliausiais iš esmės pasižymi kompanija iš Švedijos Hennes & Mauritz. Tad galima teigti, jog šios bendrovės akcijos yra kiek nuvertintos lyginant su konkurentėmis.

Nors Baltika akcijos kainos bei pajamų tenkančių akcijai ir akcijos kainos bei buhalterinės vertės tenkančios akcijai santykiniai rinkos vertės rodikliai yra patys mažiausi, tačiau kitą vertus P/E rodiklis yra neigiamas, o EV/EBITDA - pats didžiausias.


Kaip matome iš analizuojamų įmonių akcijų kainų pokyčių lentelės, šiais metais atpigo visų keturių nuosavybės vertybiniai popieriai. Labiausiai, t.y. net trečdaliu nuvertėjo Baltika akcijos, o mažiausiai krito Hennes & Mauritz rinkos vertė, kuri praėjusiais metais susitraukė net trečdaliu, arba daugiausiai. Tuo tarpu praėjusiais metais vienintelės LPP akcijos pabrango, t.y. jų vertė pašoko net 57,7 procento.

Vidutinės trukmės laikotarpiu, kaip matome iš lentelės, pozityviausiai išsiskyrė kompanija iš Lenkijos, o labiausiai nuvertėjo Baltika ir Švedijos atstovės nuosavybės vertybiniai popieriai. Ilgalaikės trukmės laikotarpiu, t.y. dešimties ir penkiolikos metų, pagal akcijų kainų pokyčius arba grąžą pozityviausiai išsiskyrė vėl ta pat LPP įmonė, nuo kurios kiek atsiliko Ispanijos drabužių rinkos gigantė Inditex. Tuo tarpu Estijos atstovės akcijų kainos pokytis net ilgalaikėje perspektyvoje yra gerokai neigiamas.


Techninė analizė


Inditex akcijų kaina nuo praėjusių metų vasaros yra korekcinėje fazėje - nuosmukio kanale. Po kovo mėnesį pasiekto 38,2 procento Fibo lygio - sulaukėme atšokimo, tačiau akcijų kaina atsirėmė į kritimo kanalo viršutinę ribą ir vėl pasikoregavo žemyn ir yra ties minėtu Fibo lygiu. Jei šis palaikymo arba ankstesnio kritimo dugno lygis neatlaikys, tuomet tikėtina, jog sulauksime dar vieno kritimo, t.y. gilesnės korekcijos.




Hennes & Mauritz akcijų kaina rugsėjo mėnesį ištrūko pro viršutinę dalį (ilga žalia žvakė) iš ilgalaikio nuosmukio kanalo, kuris tęsėsi nuo pat 2015 metų kovo mėnesio. Tai yra teigiamas signalas. Tačiau panašu į tai, kad šiuo metu vyksta šio ištrūkimo tvarumo testavimas, t.y. jei akcijų kaina per artimiausius kelis mėnesius nesugrįš atgal į kritimo kanalą, galime sulaukti dar didesnio atšokimo po tokio pastebimo kritimo.




LPP akcijų kaina spalį ištrūko iš horizontalaus - konsolidacinio kanalo pro jo apatinę dalį ir po to bandymai sugrįžti atgal į kanalą buvo nesėkmingi. Panašu, kad šioje pozicijoje susiformavo taip vadinama dviguba viršūnė, tad galime sulaukti su laiku dar didesnės korekcijos, todėl būtina atidžiai stebėti padėtį.




Baltika akcijų kaina šių metų gegužę nusmuko žemiau prieš tai buvusio pasiekto dugno ir šiuo metu bent kol kas nesėkmingai ieško naujo tvirto dugno. Dabar iš esmės nematyti jokių pozityvių ženklų.

 
Dar nėra komentarų