Verslo ir rinkų naujienos » Ar automobilių gigantų bankrotas smogs JAV ekonomikai?


Autorius: JT Naujienos, Parašyta: 2008-11-20 12:30.
URL: https://www.traders.lt/page.php?id=5635


Viena iš pagrindinių pastarųjų savaičių dilemų tiek Senate, tiek Volstryte yra trijų didžiųjų, vadinamųjų „Big Three“, automobilių kompanijų gelbėjimas. Susidūrusios su apyvartinių lėšų trūkumu „General Motors“, „Ford“ bei „Chrysler“ iš valstybės prašo 25 mlrd. dolerių finansinės pagalbos. Šiandien turėtų paaiškėti Senato sprendimas dėl galimos „injekcijos“.

„NY Times“ analitikė Catherine Rampell savo bloge aptaria visus „už“ ir „prieš“ galimus dėl automobilių gigantų bankroto.

Dauguma užsienio automobilių gamintojų savo produkciją, parduodamą JAV, iš tikrųjų gamina pačioje Amerikoje. Ir dėl to yra net keletas priežasčių, kad užsienio gamintojai pradės plėsti savo gamybos apimtis JAV jei tai padėtų užimti didesnę rinkos dalį.

Pirmiausia išlaidos darbo jėgai nėra pati didžiausia problema gaminant produkciją JAV. Ji tesudaro 10 proc. automobilių gamybos kaštų ir tai neturėtų sudaryti keblumų Japonijos ar Europos automobilių gamintojams plėsti gamybą šalyje.

Antra – užsienio gamintojams yra labai brangu gabenti didelius kiekius automobilių iš Europos ar Azijos į JAV, ypatingai esant aukštoms naftos kainoms. Gamyba JAV teritorijoje sumažintų transportavimo išlaidas. Ekonomistas Mark J. Perry teigia, kad visi gamintojai nori gaminti JAV, nes būtent čia jie daugiausia parduoda.

Trečia – gaminant automobilius rinkoje, kurioje jie yra parduodami leidžia apsisaugoti nuo valiutų kursų svyravimo.

Ketvirta. Užsienio automobilių kompanijoms gaminant produkciją Amerikoje, jos gali daug greičiau reaguoti ir rinkos pokyčius, pirkėjų pageidavimus bei paklausą.

Penkta. Bankrutavus „Big Three“ kompanijoms, užsienio gamintojai galėtų labai palankiomis sąlygomis įsigyti veikiančias gamyklas kartu su apmokytu personalu.

Dėl aukščiau išvardintų priežasčių, be to žinant, kad JAV vis tiek bus nuperkama milijonai automobilių kasmet, galima daryti prielaidą, kad dabartinės darbo vietos gali būti išsaugotos, tik jos priklausys jau Japonijos ar Europos kompanijoms.

Tačiau trumpuoju laikotarpiu „GM“, „Ford“ ir „Chrysler“ bankrotai turėtų ir didelės neigiamos įtakos JAV ekonomikai.

Su didžiausia problema turėtų susidurti detalių tiekėjai. Jie dažniausiai tiekia detales ne tik JAV gamintojams, bet ir užsienio kompanijoms, turinčioms gamyklas JAV. Šių tiekėjų pelno maržos yra itin žemos, o tai reiškia, kad nors vienos bendrovės bankrotas, prie liepto galo privestų ir tiekėjus, kurie nebeturėtų galimybės pardavinėti produkcijos kitiems užsakovams. Pavyzdžiui Mercedes-Benz M klasės automobiliai yra gaminami Alabamoje, o visas salono detales jiems tiekia kompanija „Delphi“. Tačiau jei „GM“ subankrutuotų, panašus likimas ištiktų ir „Delphi“. Pridėjus ekonominį nuosmukį, prireiktų daug mėnesių kol tiekėjai atsigautų. Dėl to ir „Honda“ jau išreiškė palaikymą JAV gamintojams.

Užsienio automobilių gamintojai, gali ir nenorėti įsigyti dabartinių „Big Three“ gamyklų, o statyti savas su specialiomis technologinėmis inovacijomis. Šių gamyklų statytojus gali paremti ir valstybė, taip sukuriant naujas darbo vietas.

Ir galiausiai efektyviau dirbančios užsienio kompanijos gali nenorėti samdyti dabartinių JAV gamintojų darbuotojų dėl jų neefektyvumo bei pripratimo dirbti apsisaugant profesinėmis sąjungomis. Kai kurie automobilių pramonės darbai be jokios bus prarasti dėl besivystančių aukštųjų technologijų, tačiau jie šiaip ar taip būtų prarasti jei „Big Three“ ir nebankrutuotų.