Straipsniai » Apžvalgos » Elektromobilių gamintojų apžvalga

Apžvalgoje analizuojami elektrinių automobilių gamintojai ir jų tiek fundamentali, tiek ir techninė analizė.
Autorius: traders.lt, Parašyta: 2023-01-29 00:12.
URL: https://www.traders.lt/page.php?id=35602


Tiek visame pasaulyje, tiek mūsų šalyje vis labiau dėl įvairių priežasčių populiarėja elektromobiliai. Tai gana nauja ir iš tiesų labai sparčiai auganti rinka, kuri be jokios abejonės domina ir investuotojus. Taigi, šįkart mūsų dėmesio centre elektrinių automobilių gamintojai ir jų tiek fundamentali, tiek ir techninė analizė.

Šioje apžvalgoje mes išskyrėme  septynias bendroves, t.y. Tesla, Lucid, Rivian, NIO, XPeng, Li Auto bei BYD.


Trumpas kompanijų pristatymas

Tesla - amerikiečių elektrinių automobilių ir atsinaujinančios energijos gamintojas, įsikūręs Palo Alto mieste Kalifornijoje. Kompaniją 2003 metais įkūrė inžinieriai Martin Eberhard ir Marc Tarpenning. Pirmąsias investicijas suteikė PayPal įkūrėjas Elon Musk, dabartinis Tesla generalinis direktorius. Kompanija gamina elektromobilius ir jų komponentus bei kroviklius. Bendrovė turi kitokį, nei įprasti automobilių gamintojai, pardavimo modelį. Visi Tesla automobiliai parduodami tiesiogiai iš kompanijos parduotuvių ar interneto svetainių. Iš viso Tesla turi 200 parduotuvių, iš kurių 120 už JAV ribų. Tesla bendradarbiauja su kitais automobilių gamintojais – Daimler AG ir Toyota. 
Modeliai: Model 3, Model S, Model X, Model Y.

Lucid - JAV, Kalifornijoje įsukūrusi automobilių gamintoja. 2007 metais įsteigta Atieva įmonė, kuri ketino gaminti baterijas elektromobiliams. 2016 metais pervadinta į Lucid Motors, norint pradėti prabangių automobilių gamybą, kuriai dabar vadovauja buvęs Lotus bei Tesla inžinierius Peter Rawlinson. 2021 metais Lucid Motors tapo akcine bendrove po susijungimo su specialios paskirties įsigijimo kompanija (SPAC). Lucid pirmasis modelis rinkoje pasirodė 2021 metais, prabangus sedanas Air.
Modeliai: Air, Gravity. 

Rivian - amerikiečių elektrinių transporto priemonių gamintoja ir automobilių technologijų įmonė, įkurta 2009 metais. Rivian kuria elektrinę sportinę transporto priemonę ir pikapą ant „riedlenčių“ platformos, kuri gali būti pritaikyta būsimoms transporto priemonėms arba būti pritaikyta kitų įmonių gamybai. Bendradarbiaujant su Amazon taip pat statomas elektrinis pristatymo furgonas. Rivian savo pikapo R1T pristatymą pradėjo 2021 metų pabaigoje. Iki 2023 metų pabaigos bendrovė planuoja sukurti išskirtinį įkrovimo tinklą Jungtinėse Valstijose ir Kanadoje.
Modeliai: R1T, R1S.

NIO - Kinijos tarptautinė automobilių gamintoja, kurios būstinė yra Šanchajuje, kuri specializuojasi kuriant elektrines transporto priemones. Bendrovė yra žinoma dėl savo transporto priemonių akumuliatorių keitimo stočių kūrimo, kaip alternatyva įprastoms įkrovimo stotims. Didelis Nio pranašumas yra tas, kad jo savininkai turi prabangą keisti akumuliatorių ir įkrauti, taip sumažindami akumuliatoriaus ir nuotolio nerimą, kurį kai kurie gali patirti elektra varomų transporto priemonių atveju. 2021 metais įkūrėjas William Li  paskelbė, kad Nio planuoja plėstis iki 25 skirtingų šalių ir regionų iki 2025 metų.
Modeliai: eT7, eT5, eS8, eS7, eS6, eC7, eC6.

XPeng - Guangzhou Xiaopeng Motors Technology Co Ltd, veikianti kaip XPeng Motors, paprastai žinoma kaip XPeng, yra Kinijos elektrinių transporto priemonių gamintojas. Įmonės būstinė yra Guangdžou, Guangdonge. XPeng 2014 metais įkūrė Xia Heng ir He Tao, buvę GAC Group vyresnieji vadovai, turintys patirties automobilių technologijų, tyrimų ir plėtros srityse. Pirmieji rėmėjai buvo: UCWeb įkūrėjas ir buvęs Alibaba vadovas He Xiaopeng, bendravardis ir dabartinis XPeng pirmininkas bei Lei Jun, Xiaomi įkūrėjas. Tarp žinomų Kinijos ir tarptautinių investuotojų buvo Alibaba, Foxconn ir IDG Capital. Kitame finansavimo etape 2018 metais Alibaba viceprezidentas Josephas Tsai prisijungė prie XPeng įmonės valdybos.
Modeliai: P7, P5, G3i, G9.

Li Auto - taip pat žinomas kaip Li Xiang, yra Kinijos elektrinių transporto priemonių gamintojas, kurio būstinė yra Pekine, o gamyklos yra Čangdžou. 2015 metais Li Auto sukūrė Li Xiang. Įmonė gamina elektrines transporto priemones. Li Auto teikia transporto priemonių gamybos, inžinerijos ir projektavimo paslaugas, įsikūrusias Čangdžou, Jiangsu provincijoje, o įmonės būstinė ir tyrimų bei plėtros centras yra Pekine. Bendrovė debiutavo Nasdaq 2020 metais. Jos investuotojai yra Meituan ir Source Code Capital.
Modeliai: Li L7, Li L8, Li L9, Li ONE.

BYD - yra Kinijos konglomerato gamybos įmonė, kurios būstinė yra Šendžene, Guangdonge, Kinijoje. Ją 1995 metų vasario mėnesį įkūrė Wang Chuanfu. Bendrovė turi dvi pagrindines dukterines įmones – BYD Automobile ir BYD Electronic. BYD kompanija gamina automobilius, autobusus, elektrinius dviračius, sunkvežimius, šakinius krautuvus, saulės baterijas ir įkraunamas baterijas. Ji išaugo ir tapo pagrindiniu automobilių, baterijomis varomų dviračių, šakinių krautuvų, saulės baterijų ir įkraunamų baterijų gamintoju. Pavadinimas BYD yra „Build Your Dreams“ santrumpa.
Modeliai: BYD ATTO 3, BYD TANG, HAN EV. 


Santykinių finansinių rodiklių apžvalga ir analizė

Atlikdami santykinių finansinių rodiklių apžvalgą ir analizę mes orientavomės į laikotarpį tarp 2020 ir 2022 metų trečiojo ketvirčio pabaigos (Tesla atveju jau žinomi metiniai 2022 metų veiklos rezultatai), o konkrečiai į metinius veiklos finansinius rezultatus. Kaip ir įprasta buvo apskaičiuoti įvairaus pobūdžio santykiniai finansiniai rodikliai, kad šiuo atveju pasirinktas kompanijas galima būtų kuo labiau ir objektyviau palyginti bei padaryti išvadas. Pabrėžiame, kad visi duomenys paimti iš oficialių bendrovių pateiktų finansinių ataskaitų.


Šią apžvalgos dalį pradedame nuo EBITDA maržos arba pelningumo. Tarp septynių analizuojamų elektrinių automobilių gamintojų per pastaruosius beveik trejus metus tik dviejų įmonių minimas pelningumo rodiklis buvo teigiamas. Tuo gali pasigirti elektromobilių rinkos lyderė Tesla bei Kinijos didžiausia tokio tipo įmonė BYD. Verta pažymėti, jog pirmosios kompanijos atveju EBITDA pelningumas kasmet vis labiau didėja, o antrosios atveju yra atvirkščiai.

Didžiausias neigiamas maržas bent kol kas generuoja tik pastaraisiais metais savo elektromobilių gamybą pradėjusios dvi JAV bendrovės, t.y. Lucid ir Rivian, tiesa, pozityvu tai, jog šis minusinis rodiklis kasmet vis labiau mažėja. Kitų trijų Kinijos elektromobilių gamintojų EBITDA pelningumas kol kas ir toliau irgi išlieka neigiamas. 


Kitas pelningumo rodiklis, kurį norime apžvelgti - turto grąža arba ROA. Kaip matome, per mūsų nagrinėjamą laikotarpį vėl tik du elektromobilių gamintojai, t.y. Tesla (ROA nuosekliai auga) ir BYD, fiksavo teigiamą turto grąžą, o lyderiavo čia kompanija iš Amerikos. Kitą vertus nieko stebėtino, jog minimos dvi bendrovės demonstruoja teigiamą šį pelningumo rodiklį, nes jos veiklą vykdo kur kas ilgiau nei kiti penki elektrinių automobilių gamintojai.

Tuo pačiu logiška, jog bendras ROA vidurkis yra neigiamas, tiesa, neigiama vertė turi tendenciją mažėti. Tiek 2020 metais, tiek 2021 metais didžiausią neigiamą turto grąžą sugeneravo prieš kelis metus tik savo gamybą pradėjusi kompanija iš Amerikos Lucid, tačiau po pirmų trijų 2022 metų ketvirčių jos neigiamas ROA rodiklis jau nėra didžiausias (Rivian atveju jis paaugo ir tapo stambiausias). Tuo tarpu Kinijos elektromobilių gamintojo Li Auto ROA nors irgi minusinė, tačiau neigiamas rodiklis yra kur kas mažesnis už kitų keturių kompanijų.


Įsipareigojimų ir turto santykinis finansinis rodiklis parodo kokią dalį turto struktūroje sudaro įmonių turimi įsipareigojimai. Pažvelgę į apskaičiuotą šio rodiklio vidurkį matome, kad per beveik trejus metus jis augo, t.y. pakilo nuo 0,34 iki 0,48 reikšmės, o tai reiškia, jog bendrąja prasme padidėjo elektromobilių gamintojų įsiskolinimas. Tarp septynių analizuojamų bendrovių per minimą laikotarpį ūgtelėjo net penkių įsipareigojimų ir turto santykinis finansinis rodiklis, o krito tik dviejų, t.y. Tesla ir BYD, kurio atveju jis yra vienas iš didžiausių (buvo pats aukščiausias 2020 ir 2021 metais).

Šiuo metu daugiausiai įsipareigojimų savo turto struktūroje turi NIO kompanija iš Kinijos, tuo tarpu mažiausiu minimu santykiniu finansiniu rodikliu per pastaruosius beveik trejus metus išsiskyrė neseniai savo gamybinę veiklą pradėjęs Amerikos elektromobilių gamintojas Rivian.


Bendrasis likvidumas - tai rodiklis, kuris parodo trumpalaikio turto ir trumpalaikių įsipareigojimų santykį, t.y. ar esamu momentu trumpalaikis turtas padengia trumpalaikius įsipareigojimus, kas demonstruoja, ar kompanijai gali kilti problemų su likvidumu trumpalaikiu periodu. Beveik per visą mūsų analizuojamą laikotarpį absoliučiai didžiausiu minimu rodikliu išsiskyrė dvi Amerikos bendrovės, t.y. Lucid ir Rivian.

Tuo tarpu tiek visiems puikiai žinomos Tesla, tiek ir elektromobilių iš Kinijos gamintojos BYD atveju bendrasis likvidumas per pastaruosius beveik trejus metus buvo pats mažiausias tarp visų septynių šioje apžvalgoje figūruojančių bendrovių.


Pažvelgus į pateiktą lentelę, kur rodomi analizuojamų įmonių metinių pajamų pokyčiai procentais, matome, kad praėjusiais metais, palyginus su 2021 metais, net keturios elektromobilių gamintojos fiksavo savo pajamų prieaugio dinamikos kritimą. Kitą vertus Kinijos bendrovės BYD atveju pajamų augimo dinamika paspartėjo, o ypač tai pasakytina apie Rivian ir Lucid, tiesa, šios dvi kompanijos tik neseniai pradėjo vykdyti aktyviai veiklą, tad palyginamoji bazė iš tiesų yra labai žema.




 
Kalbant apie automobilių pardavimus kiekiais, praėjusiais metais per pirmus devynis mėnesius (Tesla atveju už visus metus), palyginus su tuo pačiu laikotarpiu prieš metus bei atmetus Rivian ir Lucid įmones, likusių pardavimų dinamika kiekiais gerokai, t.y. kelis kartus, krito (nežymiai sumažėjo tik BYD pardavimų dinamika kiekiais). 


Pateikiame lentelę su penkiais pačiais naujausiais analizuojamų septynių įmonių finansiniais santykiniais rinkos vertės rodikliais, t.y. P/E, P/BV, P/S, EV/EBITDA ir dividendinio pajamingumo (Div.y%). Iškart matome, kad dėl didelio naujų investicijų poreikio ir sparčios plėtros tik vos viena įmonė, t.y. BYD, savo akcininkams moka dividendus. Tuo tarpu tik minima Kinijos kompanija bei Amerikos atstovė Tesla turi teigiamus P/E ir EV/EBITDA rodiklius, nes jų veikla pelninga.
 


Praėjusiais metais krito visų septynių nagrinėjamų elektrinių automobilių gamintojų rinkos vertė, o labiausiai atpigo Lucid, Rivian bei XPeng akcijos. Tuo tarpu mažiausiai minimais metais susitraukė dviejų Kinijos kompanijų, t.y. BYD bei Li Auto kapitalizacija. Kitą vertus, nuo šių metų pradžios šoktelėjo visų analizuojamų kompanijų rinkos vertė, o labiausiai pabrango Lucid ir Tesla nuosavybės vertybiniai popieriai, o štai šiuo klausimu gerokai atsilieka Rivian bei XPeng.

Kalbant apie ilgesnę perspektyvą, t.y. per pastaruosius trejus metus daugiausiai uždirbo į Kinijos BYD ir Amerikos Tesla akcijas investavę žmonės, o štai kitos Kinijos elektromobilių gamintojos XPeng akcijų grąža per minimą laikotarpį yra neigiama.


Techninė analizė 

Tesla akcijų kaina bando atsitiesti po korekcinio etapo, kuris prasidėjo dar 2021 metų pabaigoje, bei kurio metu pasiekus Fibo 78,6% lygį susidarė buliška Leonardo harmoninė formacija, kuri pranašauja naujo augimo etapo pradžią. Šį mėnesį po minėto lygio pasiekimo sulaukėme solidaus atšokimo. Jei pavyks tvariai pakilti virš nuosmukio tendencijos linijos, tuomet bus patvirtintas minimos formacijos susidarymas ir lauktų tolimesnis akcijų kainos augimas. 



Lucid akcijų kaina bando atsitiesti ir ištrūkti iš kritimo fazės, kuri prasidėjo dar 2021 metų pabaigoje. Praėjusią savaitę šios kompanijos akcijų kaina pakilo virš nuosmukio trendo linijos. Jei paaiškės, jog tai yra tvarus judesys, tuomet augimas prasitęs, tad būtina atidžiai stebėti padėtį. 



Rivian akcijų kaina pakilo virš nuosmukio tendencijos linijos. Jei paaiškės, jog tai tvarus reiškinys, galime sulaukti dar didesnio atšokimo, arba netgi naujo augimo trendo. 



NIO akcijų kaina kritimo fazės metu, kuri tęsiasi jau du metus, pasiekė Fibo 88,6% lygį. Jei paaiškės, jog tai tvarus dugnas ir pavyks pakilti virš kritimo trendo linijos, tuomet būtų patvirtintas buliškos šikšnosparnio harmoninės formacijos susidarymas, kuris pranašauja naują ilgalaikę augimo bangą.



XPeng akcijų kaina lapkričio pabaigoje pastebimai pakilo virš kritimo trendo linijos, na o po to sulaukėme pelnų realizacijos ir korekcijos - konsolidacijos, po ko galime sulaukti naujos augimo bangos, tad būtina atidžiai stebėti padėtį.



Li Auto  akcijų kaina tęsia atšokimą po spalio pabaigoje pasiekto kritimo dugno. Lapkričio pabaigoje ji pakilo virš nuosmukio trendo linijos ir po lokalios korekcijos etapo bando pradėti naują augimo fazę bei išlieka virš dabartinės kilimo tendencijos linijos. 



BYD akcijų kaina korekcijos fazės metu po dvigubo dugno suformavimo bando pradėti naują augimo etapą ir juda link prieš korekciją buvusio pasiekto visų laikų rekordinio lygio.





Autorius: TI