Straipsniai » Investavimo pagrindai » Psichologija Forex rinkoje

Forex prekyba, tikriausiai labiau nei bet kuri kita profesija pasaulyje, yra nepaprastai intelektuali. Tai reiškia, kad didžioji dalis to, ką jūs „darote“, kai prekiaujate, vyksta jūsų mintyse.
Autorius: traders.lt, Parašyta: 2022-08-13 03:02.
URL: https://www.traders.lt/page.php?id=34873


Galbūt esate girdėję apie „3M“ prekyboje, kurie yra protas, pinigai, metodas. Šiame straipsnyje aptarsime pirmąjį M arba protą - mąstymą. Prekybos psichologija yra tikrai svarbi tema keliaujantiems į rinką prekiautojams, nes nesuvokdami, kokį vaidmenį prekyboje vaidina protas - mąstymas, atsidursite nesibaigiančių klaidų ir sąskaitų deginimo cikle.

Forex prekyba, tikriausiai labiau nei bet kuri kita profesija pasaulyje, yra nepaprastai intelektuali. Tai reiškia, kad didžioji dalis to, ką jūs „darote“, kai prekiaujate, vyksta jūsų mintyse. Jei tinkamai nevaldysite savo proto, neturėsite absoliučiai jokių galimybių sistemingai užsidirbti pinigų rinkoje, o jei nesuprasite ir nevaldysite savo proto, galite net prarasti kapitalą.

Iš patirties dirbant su ambicingais prekiautojais žinoma, kad nors dauguma žino, jog psichologija yra svarbus veiksnys prekyboje, nedaugelis tam skiria pakankamai dėmesio. Daugeliui žmonių prekybos psichologija yra tokia pati, kaip ir kapitalo valdymo: „Tai padarysiu vėliau, kai pradėsiu uždirbti“. Deja, tokia situacija niekada nepasitaiko, nes neįmanoma užsidirbti pinigų, jei nededate tinkamų ir sąmoningų pastangų, kad pasiektumėte tinkamą savijautą - mąstymą. 


Emocijos prekyboje

Norėdami suprasti ir įvaldyti prekybos psichologiją, turite žinoti pagrindines emocijas, kurias neabejotinai patirsite rinkoje.

Pastaba: Šios emocijos daugiausia susijusios su prekyba realia sąskaita, demonstracinė prekyba neapima tų pačių emocinių ir psichologinių reakcijų, nes nėra realaus kapitalo. 

Godumas - Senas Volstryto posakis: „Buliai uždirba, meškos uždirba, bet kiaulės eina į skerdyklą“ iš tiesų laikui bėgant nepasikeitė. Godumas yra savaime aiškus dalykas, tačiau yra keletas svarbių aspektų, kuriuos reikia žinoti. 

Akivaizdžiausias ir svarbiausias godumo aspektas, kurį reikia suprasti, yra tai, kad jei jo nekontroliuosite, per daug stengsitės užsidirbti pinigų rinkoje ir prarasite savo kapitalą. Prekyboje, žinoma, kalba vyksta apie uždarbį, todėl natūralu, kad galvoje išdygsta godumas. Galima rašyti apie godumą visą dieną, bet turėtumėte žinoti, kad vienintelis būdas veiksmingai su juo kovoti yra suprasti, kad norint sistemingai užsidirbti pinigų rinkoje, svarbu turėti kantrybę.

Jei turite mažą sąskaitą, godumas neprivers jūsų jos padidinti greičiau. Jums padės kantrybė ir sistemingumas, o tam reikia disciplinos. Paskutinis dalykas, kurį norite padaryti, yra per daug prekiauti ir per daug panaudoti savo mažą sąskaitą, tikėdamasis, kad „pasiseks“, nes net jei sėkmė jums nusišypsos ir padidins jūsų sąskaitą, sustiprinsite savo godų elgesį, kuris galiausiai baigsis tuo, kad prarasite visą savo pelną ir sudeginsite savo sąskaitą. Prekybos sėkmei nėra jokių nuorodų, ji ateina su sistemingumo galia.

Euforija - Euforija yra bene pati klastingiausia iš visų emocijų, kurios paveikia prekiautojus. Paprastai euforijos nesiejate su kažkuo blogu, tačiau prekiaujant euforija dažnai atneša didelių nuostolių. Įprastai po didelio sėkmingo sandorio ar serijos prekiautojas jaučiasi gerai, o dažnai yra net euforijoje. Nors euforijos jausmas nebūtinai yra blogas dalykas, jei jis nėra atpažįstamas ir tinkamai kontroliuojamas, prekiautojas gali patekti į labai slidžią prekybos klaidų duobę.

Euforija neigiamai veikia prekiautoją, nes suteikia perdėto, klaidingo pasitikėjimo. Atrodo, kad tai yra mūsų vidinės „instaliacijos“ dalis, nes dažnai manome, kad yra rimta priežastis, kodėl šis sandoris bus sėkmingas, o kai turime eilę gerų sandorių, prielaida vis labiau įsišaknija galvoje. Ilgainiui, kaip dažnai nutinka, prekiautojas pradeda manyti, kad rizika rinkoje yra mažesnė, nei yra iš tikrųjų, todėl jis pradeda vykdyti pavedimus, kurie neatitinka prekybos plane nustatytų kriterijų, o tai yra žinoma kaip perteklinė prekyba. Per didelis pasitikėjimas savimi taip pat gali priversti prekiautoją rizikuoti daugiau nei turėtų, o kai prekiaujama per dažnai ir rizikuojama per daug, tai yra puikus receptas sudeginti sąskaitą.

Baimė / abejonė - Baimė yra geras dalykas prekyboje. Tačiau tai gali sukelti daug problemų prekiautojui. Visų pirma, gerai, kad prekiaujant savyje yra tam tikra baimė – juk norisi pastebėti realią riziką, susijusią su kiekvienu sandoriu, kurio imatės ar apmąstote. Jūs visada norite žinoti, kad galite prarasti per kiekvieną sandorį, nes jūsų strategija atsitiktinai paskirsto pelną ir nuostolius. Tai reiškia, kad kiekvienas pavedimas turi „atsitiktinį“ rezultatą, net jei jūsų planas paprastai turi tam tikrą sėkmingų sandorių procentą, nes šis procentas reikalauja, kad būtų atlikta sandorių serija. Visada turėtumėte suprasti, kad bet kokia prekyba gali būti nesėkminga, o baimė ir rizikos supratimas padės subalansuoti ir suvaldyti godumą ir euforiją, apie kurią buvo kalbama anksčiau.

Tačiau baimė nėra vien tik naudinga prekiautojui. Faktas yra tas, kad be tikroviškos „baimės“ dėl rizikos, susijusios su prekyba, baimė yra kažkas blogo. Nenorite nerimauti dėl tobulos strategijos, kitaip tariant, nenorite per daug bijoti. Prekiautojai linkę susirūpinti, kai rizikuoja per daug (jie yra godūs), todėl rizikos valdymas atliekant kiekvieną sandorį padės išvengti pernelyg didelės baimės. Turėtumėte pradėti nuo to, su kiek emocijų jis susijęs – euforija greitai priveda prie godumo, o godumas – prie baimės. Iš esmės prekyba yra sąmoningo savęs valdymo žaidimas, nesivadovaujant emocijomis, kurios įtakoja jūsų veiksmus rinkoje.

Viltis - Viltis yra dar viena paprastai teigiama emocija (kaip euforija), kuri turi neigiamų pasekmių prekybos srityje. Normalu ir neišvengiama jausti vilties dalelę, kai pradedate naują prekybą – akivaizdu, kad norite, kad rinka eitų teisingu keliu. Tačiau svarbu suprasti, kad rinkai nerūpi tu ir tavo „viltys“, o ji daro tai, ką nori, nepriklausomai nuo to, ko tu nori ar ko tikiesi. 

Kaip prekiautojui, būtina suvaldyti savo viltis. Turėtumėte suprasti, kad kiekvienas sandoris tikrai duoda atsitiktinį pelną, nes rinkoje gali nutikti bet kas. Kaip jau rašyta anksčiau, tai nereiškia, kad pelnas yra atsitiktinis, o tik tai, kad kiekvienas sandoris, paimant atskirai, turi atsitiktinį rezultatą, net jei, pavyzdžiui, jūsų strategija paprastai yra sėkminga 55 procentais po daugelio sandorių. Neturėtumėte būti skatinami vilties, o vietoj to reiktų tikėtis, kad JEI ir toliau laikysitės strategijos, laikui bėgant tai atsipirks ir pasieksite bendrą sėkmingų sandorių procentą.

Apgailestavimas - Apgailestavimą žino kiekvienas realios sąskaitos prekiautojas. Nepastebėtas sandoris, kuris galėjo pasibaigti gražiu pelnu, pasitraukimas iš rinkos prieš tai, kol kaina nepakrypo laukiama kryptimi, liūdesys dėl nesėkmingos prekybos, kuri nebuvo jūsų strategijos dalis... visa tai verčia prekiautojus apgailestauti. Tačiau tai neturi jokios naudingos paskirties, TIK gali sukelti kitas pavojingas emocijas, jei tam leisime įvykti.

Dėl apgailestavimo prekiautojai grįžta į rinką (dažniausiai kai nėra tinkamo signalo) po nepavykusio pavedimo arba praleidus gerą sąranką. Būna žmonių, kurie taip apgailestauja, kad net sudegina sąskaitas. Jie tai padaro nuolat apgailestaudami po sandorio, nesvarbu, ar jis buvo sėkmingas, ar ne. Jie apgailestauja dėl kiekvieno pipso, todėl stengiasi uždirbti daugiau, o tai neišvengiamai baigiasi nuostoliais. Jie apgailestauja dėl nepavykusių sandorių ir sugrįžta iškart po to, kai nepavyko, kad atgauti prarastus pinigus.

Norėtumėme dar kartą palyginti, kodėl apgailestavimas yra laiko švaistymas, su tuo, kad kiekvienas sandoris turi atsitiktinį rezultatą. Jei nuoširdžiai suprasite ir tikėsite, kad kiekvienas sandoris nepriklauso nuo ankstesnių, suprasite, kodėl apgailestavimas yra laiko ir energijos švaistymas. Turėtumėte laikytis drausmės ir tam tikra prasme šaltakraujiškai prekiauti, nes jei gailėsitės dėl kiekvieno sandorio, būsite pakeliui į sąskaitos sunaikinimą.

Pyktis / nusivylimas - Pyktis ir nusivylimas eina koja kojon ir dažnai juos sunku atskirti. Didžiausia pykčio ir nusivylimo problema yra tai, kad prekiautojas nori atkeršyti rinkoje. Būti pašalintam iš rinkos dėl vieno pipso vien tam, kad pamatytumėte, kaip kaina krypsta tinkama linkme, gali būti labai varginantis įvykis ir gali sukelti pyktį, dėl kurio norėsite „atkeršyti“, o tai reiškia, kad grįžtate į rinką, nes esate pamišę dėl kapitalo, kurį praradote arba todėl, kad neuždirbote tiek, kiek norėjote.


Sėkmingo prekiautojo bruožai

Psichologai sukūrė daugelio profesinių grupių, tokių kaip policija, pilotai ir ugniagesiai, profilius. Vis dažniau samdantis asmuo pradeda prašydamas, kad kandidatas atliktų psichometrinius testus, kad įsitikintų, jog jis yra tinkamas asmuo šioms pareigoms. Šiuose testuose dėl darbo pobūdžio pirmenybė teikiama tam tikriems asmenybės bruožams, o ne kitiems. 

Vis dažniau psichologai, o dažnai ir patys prekiautojai nori patys išsiaiškinti, kokios savybės lemia sėkmingą prekybą. Minesotos universitetas atliko tyrimą šiuo klausimu. Tai yra šios charakteristikos:

Atviras protas - geri prekiautojai yra atviri naujoms idėjoms. Jie atviri kitoms galimybėms, kurios gali pasirodyti naudingos. Jie turi gerą sistemą, kuri veikia, bet taip pat nori išbandyti kitas perspektyvias idėjas.

Kruopštumas - prekyba reikalauja daug sunkaus darbo, o sėkmingi prekiautojai į tai žiūri itin rimtai ir yra pasirengę padaryti viską, ką gali. Jie neprekiauja, jei nėra gerai pasirengę. Jie visada laikosi prekybos taisyklių, neįeina į rinką, jei sąranka neatitinka jų kriterijų.

Sąžiningi prekiautojai turi fiksuotą grafiką ir retai nuo jo nukrypsta prekyboje ir gyvenime. Jie tiksliai veda operacijų žurnalą.

Asmenybės tipus galima skirstyti į intravertus ir ekstravertus – prekyba yra vienišas užsiėmimas. Todėl galite tikėtis, kad intravertams seksis geriau. Tačiau daugelis prekiautojų mėgsta bendrauti su kitais per forumus, jie kuria tinklus keistis idėjomis ir informacija. Juos galima priskirti prie ekstravertų, tokie jie dažniausiai būna kasdieniame gyvenime. Tačiau net šiais laikais intravertai samdo trenerius ar mentorius, nes supranta, kad izoliacija veda į siaurą perspektyvą ir tunelinį mąstymą.

Noras padėti - Kvalifikuoti prekiautojai nori pasidalinti savo žiniomis ir įgūdžiais su kitais, kad padėtų jiems augti. Jie mano, kad sėkmingi žmonės turėtų palaikyti kitus. Daugelis gerų prekiautojų tampa rinkos treneriais ne tik tam, kad galėtų užsidirbti pelno patys, bet ir padėtų kitiems pasiekti sėkmę. Jie supranta, kad ne kiekvienas gali būti geras prekiautojais, tačiau taip pat žino, kad kai kuriems tai gali turėti didelę reikšmę. 

Neurotikai – jie gali būti sėkmingi kitose srityse, bet vargu ar prekiaujant.


Teigiamas ir į sėkmę orientuotas požiūris yra pagrindinis bruožas kiekvienoje srityje, ypač prekyboje. Tačiau tai nereiškia, kad žmonės, neturintys anksčiau minėtų savybių, negali tapti gerais prekiautojais. Motyvacija ir aistra padės sukurti metodus, kaip įveikti bet kokį bruožą, kuris toli gražu nėra idealus. Charakterio bruožai nėra statiški. Be to, tokių kliūčių įveikimas rodo ryžtą, ir tai yra nugalėtojų požymis.

Savianalizė ir stiprių bei silpnų savybių nustatymas duoda vaisių. Asmenybė yra svarbi ir vaidina svarbų vaidmenį, pavyzdžiui, jūsų drausmingumui ar emocijų kontrolei. Jei šių savybių trūksta, jos turi būti ugdomos, kad būtumėte sėkmingi.


Pabaigai

Manome, kad šiandienos pamoka suteikė jums daug informacijos ir patarimų apie prekybos psichologiją. Labai svarbu, kad nenuvertintumėte šio požiūrio vaidmens bendroje plėtroje rinkoje. Turėtumėte sąmoningai ir ryžtingai stengtis kontroliuoti savo elgesį rinkoje, nes jei to nepadarysite, rinka valdys jūsų emocijas ir būsite priklausomi nuo jos malonės.


Parengta remiantis užsienio internetiniais tinklapiais