Straipsniai » Apžvalgos » Drabužių rinkos dalyvių apžvalga


Autorius: traders.lt, Parašyta: 2016-12-24 21:28.
URL: https://www.traders.lt/page.php?id=24568


Pasaulis yra labai spalvingas, jame daug labai įvairių rinkų ir veiklos sričių. Viena iš jų - tai drabužių kūrimas, siuvimas ir pardavimas. Būtent šį kart iš arčiau pažvelgsime į šios srities atstoves ir panagrinėsime jų pagrindinius finansinius veiklos rodiklius, juos palyginsime ir atliksime kitokio pobūdžio analizes.

Šioje apžvalgoje mes išskyrėme keturias bendroves, t.y. Inditex, Hennes & Mauritz, LPP ir Baltika, kuriuos užsiima analogiška arba panašia veikla, t.y. drabužių kūrimas (dizainas), drabužių siuvimas bei mažmeninė prekyba jais. Visos šios įmonės tiesiogiai ar netiesiogiai turi savo parduotuvių ir mūsų šalyje.


Trumpas kompanijų pristatymas

Inditex - tai pasaulinio lygio kompanija iš Ispanijos, kuri yra lyderė drabužių kūrimo, siuvimo ir pardavimo srityje. Ši bendrovė savo veiklą vykdo net 93 pasaulio šalyse, iš kurių 41 šalyje vykdoma prekyba internetu. Remiantis gruodžio mėnesio pradžios duomenimis Inditex jau turėjo 7240 parduotuvių pasaulinį tinklą. Beveik visos bendrovei priklausančios parduotuvės (apie 90 procentų) yra valdomos ir priklauso pačiai Inditex įmonei, o franšizės principu valdomos tik tos parduotuvės įsikūrusios šalyse, kuriose korporacinė nuosavybė negali priklausyti užsienio valstybėms arba mažose rinkose. Be to, tuo pačiu franšizės principu ši kompanija veiklą vykdo ir Lietuvoje bei kitose Baltijos šalyse, kur parduotuves valdo Aprangos grupė. Šios kompanijos įkūrėjas yra Amancio Ortega, t.y. pats turtingiausias žmogus Ispanijoje bei vienas iš pačių turtingiausių visame pasaulyje.

Pagrindiniai prekių ženklai: Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home ir Uterqüe.


Hennes & Mauritz - tai kompanija iš Švedijos, kuriai Europos drabužių rinkoje tenka antroji pozicija po prieš tai minėtos bendrovės iš Ispanijos. Remiantis Švedijos įmonės pateikiama naujausia informacija, šių metų lapkričio pabaigoje jai priklausė 4351 parduotuvė 64 pasaulio šalyse įskaitant franšizę. Be to, kompanija drabužių siūlo įsigyti ir internetu bei šį prekybos tinklą taip pat nuolat ir intensyviai plečia. Mūsų šalyje Hennes & Mauritz taip pat vykdo veiklą ir turi atidariusi savo prekės ženklų parduotuvių.

Pagrindiniai prekių ženklai: H&M, & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki ir Weekday


LPP - tai didžiausia Lenkijos drabužių kūrimu, siuvimu ir mažmenine prekyba užsiimanti bendrovė. Šių metų trečiojo ketvirčio pabaigoje minima kompanija aštuoniolikoje šalių valdė 1668 parduotuvių tinklą. Be to, LPP irgi aktyviai plečia drabužių prekybą internetu. Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse LPP yra atidariusi savo prekės ženklų parduotuvių. Kompanijos vadovybė kitais metais ir toliau planuoja didinti savo parduotuvių skaičių.

Pagrindiniai prekių ženklai: Reserved, Tallinder, Mohito, House, Cropp ir Sinsay.


Baltika - tai kompanija iš Estijos, kuri užsiima tiek drabužių kūrimu, tiek jų siuvimu bei valdo nuosavų prekės ženklų mažmeninės prekybos drabužiais tinklus. Kompanija septyniose Europos šalyse, t.y. Vidurio ir Rytų bei Baltijos, remiantis naujausiais duomenimis valdo 128 parduotuvių tinklą. Mūsų šalyje taip pat yra prekiaujama šios bendrovės prekių ženklų drabužiais.

Pagrindiniai prekių ženklai: Monton, Mosaic, Baltman, Bastion ir Ivo Nikkolo.


Santykinių finansinių rodiklių apžvalga ir analizė

Atlikdami santykinių finansinių rodiklių apžvalgą ir analizę mes orientavomės į laikotarpį tarp 2012 metų ir 2016 metų devynių mėnesių, o konkrečiai į metinius veiklos finansinius rezultatus. Kaip ir įprasta buvo apskaičiuoti įvairaus pobūdžio santykiniai finansiniai rodikliai, kad šiuo atveju pasirinktas kompanijas galima būtų kuo labiau ir objektyviau palyginti bei padaryti išvadas.

Pradedame nuo taip vadinamų pelningumo rodiklių. Šioje apžvalgoje buvo apskaičiuotas EBITDA pelningumas ir turto grąža (ROA%). Pažvelgę į paveikslėlį, kuriame pavaizduotos keturių analizuojamų įmonių EBITDA pelningumų pokyčių diagramos mes akivaizdžiai matome, kad per šiuo atveju pasirinktą nagrinėjamą laikotarpį kompanijos iš Estijos Baltika EBITDA marža visuomet buvo mažiausia bei gerokai mažesnė už bendrą vidurkį. Šios kompanijos pelningumas smuko nuo pat 2012 metų iki 2014 metų, tiesa, praėjusiais metais jis jau atsitiesė ir ūgtelėjo. Be to, po pirmų devynių šių metų mėnesių Baltika EBITDA pelningumas yra didesnis nei buvo per visus 2015 metus, ir jei ši tendencija išsilaikys, tuomet minimos kompanijos iš Estijos EBITDA marža paaugs antrus metus iš eilės, tačiau ko gero ji ir toliau išliks mažiausia.

Tuo tarpu dviejų taip vadinamų išsivysčiusių šalių atstovių, t.y. Inditex ir Hennes & Mauritz, EBITDA maržos per visą analizuojamą laikotarpį buvo didžiausios ir didesnės už bendrą keturių nagrinėjamų kompanijų vidurkį. Tiesa, vis dėl to pagal šį rodiklį absoliuti lyderė visą laiką buvo bendrovė iš Ispanijos. Bet jos EBITDA pelningumas nuo pat 2012 metų nuosekliai po truputį mažėja. Ta pati tendencija fiksuojama ir bendrovės iš Švedijos atveju. Mūsų kaimyninės Lenkijos bendrovės LPP EBITDA marža kaip matome iš pateikto paveikslėlio iš esmės visuomet buvo artima vidurkiui, bet nuo 2014 metų ji irgi ėmė mažėti, ir ypač dėl padidėjusių išlaidų ir investicijų krito per pirmus devynis šių metų mėnesius. Tad akivaizdu, kad per šiuos metus LPP kompanijos minimas rodiklis ir vėl smuks.

Pažvelgus į diagramas, kurios atvaizduoja metinę turto grąžą, matome, kad autsaiderė ir vėl ta pati, t.y. Baltika. Akivaizdu, jog šiai kompanijai pakenkė suprastėjusi padėtis tiek Rusijos, tiek Ukrainos rinkose, kur ji vykdė veiklą ir gaudavo nemažai pajamų. Šios bendrovės ROA rodiklis nuosekliai mažėjo nuo pat 2012 metų, ir per paskutinius du metus jis netgi buvo neigiamas, tiesa, per praėjusius metus, palyginus su 2014 metais, neigiama turto grąža sumažėjo, o tai jau šioks toks pozityvumo ženklas. Tačiau lyderio gretose jau kitas vardas, t.y. Hennes & Mauritz. Būtent šios kompanijos turto grąža per visą mūsų nagrinėjamą laikotarpį buvo didžiausia ir iš esmės gana stabili.

Tuo tarpu Lenkijos ir Ispanijos kompanijų ROA rodikliai yra gana panašūs ir artimi bendram vidurkiui. Tiesa, praėjusiais metais LPP bendrovės minimas rodiklis gan pastebimai smuktelėjo ir tikėtina, kad šiais metais jis kris dar labiau. Tuo tarpu Inditex išlaiko panašų stabilumą kaip ir prieš tai minėta bendrovė iš Švedijos.

Kita santykinių rodiklių grupė, kurią mes apskaičiavome - tai skolų ir turto santykis bei bendrasis likvidumas. Čia autsaiderė ir vėl ta pati kompanija iš Estijos Baltika. Būtent jos skolų ir turto santykis yra aukščiausias ir toks buvo per visą nagrinėtą laikotarpį. Be to, jis iš esmės per visą laikotarpį nuolat didėjo ir po pirmų devynių mėnesių jo vertė jau siekia 0.78, kai dar 2012 metais sudarė 0.57. Tai reiškia, kad jau net 78 procentus Baltika turto sudaro skolos arba įsipareigojimai.

Mažiausiais skolų ir turto santykiniais finansiniais rodikliais pasižymi dvi bendrovės iš šalių, kurių ekonomikos jau vadinamos brandžiomis, t.y. Inditex ir Hennes & Mauritz. Abiem atvejais šie rodikliai per visą nagrinėjamą laikotarpį buvo mažesni už vidurkį. Pirmos kompanijos minimas rodiklis šių metų trečiojo ketvirčio pabaigoje siekė 0.39, o antrosios sudarė 0.41, kai tuo tarpu nagrinėjamo laikotarpio pradžioje jie siekė atitinkamai 0.34 ir 0.27, tad akivaizdu, jog abiem atvejais užfiksuotas prieaugis, tiesa, Švedijos kompanijos minimas rodiklis paaugo labiau. Tradiciškai LPP bendrovės santykiniai finansiniai rodikliai yra artimi bendram vidurkiui. Šiuo atveju kalbant apie skolų ir turto santykį, jie faktiškai identiški, tačiau Lenkijos kompanijos šis rodiklis irgi ūgtelėjo, t.y. per nagrinėjamą laikotarpį pasistiebė nuo 0.37 iki 0.49 reikšmės, o vidurkis pakilo nuo 0.39 iki 0.52 reikšmės.

Kalbant apie bendrąjį likvidumą, pažvelgus į pateiktą paveikslėlį su diagramomis matome, jog dviejų Rytų Europos šalių atstovių minimas rodiklis per visą laikotarpį buvo mažiausias bei tuo pačiu abiem atvejais mažesnis už bendrąjį vidurkį. Nuo pat 2012 metų tiek pas Baltika, tiek pas LPP bendrojo likvidumo rodiklis svyravo, tačiau tuo pačiu galima įžvelgti šio rodiklio mažėjimo tendenciją, t.y. likvidumas krito atitinkamai nuo 1.79 iki 1.03 reikšmės bei nuo 1.73 iki 1.26 reikšmės. Verta pabrėžti, jog vidurkio atveju irgi buvo ta pati tendencija, t.y. rodiklis krito nuo 2.03 iki 1.34 reikšmės.

Iš esmės per visą nagrinėjamą laikotarpį didžiausiu bendruoju likvidumu tarp keturių drabužių rinkos atstovių pasižymėjo kompanija iš Švedijos Hennes & Mauritz, tačiau šių metų trečiojo ketvirčio pabaigoje šis rodiklis smuktelėjo žemiau Inditex rodiklio. Bet kokiu atveju akivaizdu, jog abiejų šių įmonių likvidumas per nagrinėjamą laikotarpį krito. Švedijos kompanijos smuko nuo 2.66 iki 1.45 reikšmės, o Ispanijos sumažėjo mažiau, t.y. nuo 1.92 iki 1.6 reikšmės.

Taip pat kalbant apie drabužių sektoriaus atstoves mes apskaičiavome ir turto bei atsargų apyvartumus. Taigi, paaiškėjo, jog didžiausiu turto apyvartumu per analizuojamą laikotarpį pasižymėjo ne kas kitas o Baltika. Kiek didesniu už vidurkį turto apyvartumu galėjo pasigirti kompanija iš Skandinavijos Hennes & Mauritz. Abiejų minimų bendrovių šis rodiklis per praėjusius metus, palyginus su ankstesniais, ūgtelėjo.

Žemiau vidurkio šįkart atsidūrė kompanijos iš Lenkijos LPP bei Ispanijos drabužių sektoriaus milžinės Inditex turto apyvartumai, ir ši tendencija buvo nuo pat 2012 metų. Per nagrinėjamą laikotarpį Ispanijos kompanijos minimas rodiklis išliko stabilus, t.y. labai mažai kito, tačiau tarp visų keturių analizuojamų kompanijų visą laiką buvo mažiausias. LPP atveju šis rodiklis irgi mažai kito, tačiau bent jau praėjusiais metais, palyginus su 2014 metais, jis pastebimiau krito.

Kalbant apie atsargų apyvartumą, čia jau padėtis priešinga, t.y. didžiausiu minimu rodikliu nuo pat 2012 metų nuolat pasižymėjo Inditex. Verta pabrėžti, jog šios kompanijos atsargų apyvartumas per visą laikotarpį išliko labai stabilus. Didesniu už bendrą vidurkį atsargų apyvartumu gali pasigirti ir kompanija iš Švedijos Hennes & Mauritz.

Pagal atsargų apyvartumo rodiklį žemiau vidurkio atsidūrė dvi įmonės iš Rytų Europos, t.y. Baltika ir LPP. Per laikotarpį nuo 2012 iki 2014 metų šių abiejų bendrovių atsargų apyvartumo rodikliai buvo labai panašūs, t.y. iš esmės identiški, tačiau praėjusiais metais ši tendencija pakito, nes Estijos įmonės atsargų apyvartumo rodiklis ūgtelėjo, tuo tarpu kompanijos iš Lenkijos atveju viskas buvo priešingai.

Žinoma, pabaigai kaip savotiška vyšnia ant torto - rinkos vertės rodikliai. Tradiciškai apskaičiavome tris iš jų: P/E, P/BV ir P/S. Remiantis šiuo metu esančiais duomenimis, bent jau mažiausiais P/BV ir P/S rodikliais pasižymi kompanija iš Estijos Baltika, tad ji įvertinta mažiausiai. Tačiau tuo pačiu verta pabrėžti, jog jos P/E, arba kainos ir pelno tenkančio vienai akcijai rodiklis yra neigiamas, o tai svarbus aspektas ir tai reiškia, kad galutinis šios įmonės veiklos rezultatas per paskutinius dvyliką mėnesių arba keturis ketvirčius buvo neigiamas.

Visų kitų trijų įmonių rinkos vertė rodikliai bent šiuo metu yra gana aukšti. Lenkijos kompanijos LPP P/E rodiklis yra pats didžiausias, na o mažiausiu minimu rodikliu pasižymi Švedijos kompanija Hennes & Mauritz. Kiti du rodikliai, t.y. kainos ir buhalterinės vertės santykio bei kainos ir pajamų santykio yra didžiausi pas drabužių rinkos lyderę iš Ispanijos Inditex. Visų trijų rinkos vertės rodiklių bendri vidurkiai taip pat yra aukšti.


Techninė analizė

Inditex akcijų kaina išlieka ilgalaikiame augimo kanale, tačiau šiuo metu yra atsidūrusi korekcinėje fazėje, kuri beje prasidėjo prieš metus ir dar galbūt gali kažkiek užsitęsti.




Hennes & Mauritz akcijų kaina taip pat išlieka itin ilgalaikiame pakilimo kanale, tačiau vis dar tęsiasi 2015 metų kovą prasidėjusi korekcija. Reikia labai atidžiai stebėti šią poziciją, nes minėta korekcija gali artėti prie pabaigos, po to tikėtinas naujas augimo etapas.




LPP kompanijos akcijų kaina šiuo metu irgi yra korekcinėje fazėje, tačiau pastaruoju metu bando ištrūkti iš korekcinio kanalo, kuris prasidėjo dar 2014 metų lapkritį. Be to, kompanijos akcijų kaina taip pat yra ištrūkusi iš ilgalaikio augimo kanalo, tai įvyko praėjusių metų lapkritį. Jei vis dėl to pavyks tvariai pralaužti nuosmukio arba korekcinio kanalo viršutinę ribą, tuomet tikėtina nauja LPP akcijų kainos augimo banga.




Baltika akcijų kaina yra po itin ilgai trukusio kritimo ir dabar bando atšokti, atsigauti. Šių metų rugpjūtį šios bendrovės akcijų kaina po pasiekto ir suformuoto naujo dugno pakilo virš ilgalaikio nuosmukio linijos, tačiau augimas nesitęsė ilgai ir sulaukėme prieš tai buvusių dugnų ir tuo pačiu nuosmukio linijos tęstavimo. Jei šis testas bus sėkmingas, t.y. Baltika akcijų kaina sugebės išsilaikyti ir nenukristi dar žemiau, tuomet galime sulaukti tolesnio šios bendrovės akcijų kainos augimo. Tačiau tuo pačiu vertėtų pabrėžti, jog dėl sumažėjusio likvidumo ir sandorių skaičiaus Baltijos biržose tuo pačiu smuktelėjo ir techninės analizės patikimumas ir efektyvumas.