
Autorius: LHV bankas, Parašyta: 2015-11-24 10:23.
URL: https://www.traders.lt/page.php?id=22205
Daugumai mažmenininkų paskutiniai metų mėnesiai yra patys svarbiausi metuose, kadangi per šį laikotarpį įprastai generuojama daugiausiai pajamų ir uždirbama daugiausiai pelno.
Dovanas gyventojai perka įvairiu metu, tačiau didžiausio aktyvumo mažmenininkai sulaukia lapkričio-gruodžio mėnesiais. Įprastai teigiama, jog JAV dovanų pirkimo sezonas prasideda per „Juodąjį penktadienį“ – pirmą penktadienį po Padėkos dienos. Šią dieną mažmenininkai siūlo dideles nuolaidas ir taip siekia pritraukti kuo daugiau pirkėjų. „Juodojo penktadienio“ metu didžiausio dėmesio sulaukia įprastinės parduotuvės, o per „Kibernetinį pirmadienį“ dauguma vartotojų ieško nuolaidų elektroninėse parduotuvėse. Šiais metais „Juodasis penktadienis“ bus lapkričio 27 d., o „Kibernetinis pirmadienis“ – lapkričio 30 d.
Tyrimai ir įmonių prognozės
Geriau įvertinti šių metų dovanų pirkimo sezoną padeda bendrovių rengtos apklausos ir įmonių prognozės. JAV mažmeninės prekybos federacija (angl. National Retail Federation) prognozuoja, jog lapkričio-gruodžio mėnesiais JAV mažmenininkų pardavimai augs 3,7% (met./met.) ir pasieks 630,5 mlrd. USD, kai praėjusiais metais pardavimai augo 4,1%, o 2013 – 2,7%. Mažmeninės prekybos federacija taip pat prognozuoja, jog šiuo periodu elektroninių parduotuvių pardavimai augs 6-8% (met./met.). Federacijos dovanų pirkimo sezono pardavimų apimtis galima išvysti „Šventinio laikotarpio pardavimai JAV“ grafike, kuriame matome, jog pirkėjų aktyvumas yra gerokai išaugęs, lyginant su 2008-2009 m.
JAV mažmeninės prekybos federacija taip pat nustatė, kad vidutiniškai vartotojas šių metų sezono metu dovanoms turėtų išleisti apie 805 USD, kai 2014 m. jie dovanoms skyrė 802 USD. Panašias į federacijos atliekamas apklausas rengia ir kitos bendrovės. Pavyzdžiui, rinkos tyrimų bendrovės Gallup lapkričio pradžioje atliktos (~1000 žmonių) apklausos metu taip pat nustatyta, jog vartotojai šio dovanų pirkimo sezono metu yra linkę išleisti daugiau. JAV gyventojai vidutiniškai dovanoms šiais metais turėtų skirti 830 USD – 15% daugiau nei pernai vykusios apklausos metu. PwC atliktos apklausos (~2000 žmonių, 230 mažmenininkai) metu nustatyta, jog vidutiniškai vartotojai dovanoms, kelionėms ir pramogoms švenčių metu išleis apie 1,018 USD, tačiau rinkos tyrimo metu buvo taip pat nustatyta, jog 90% mažmenininkų yra sunerimę dėl šalies ekonomikos padėties.
Mažmenininkų nerimą gerai atspindi didžioji JAV mažmenininkė Wal-Mart (WMT). Įmonės rezultatų skelbimo konferencijos metu (lapkričio 17 d.) buvo užsiminta, jog bent metus veikiančių parduotuvių pardavimai ketvirtą ketvirtį augs ~1%, kai praėjusiais metais pardavimai augo 1,5%. Prekybos centrų valdytoja Macy‘s (M) prognozuoja, jog ketvirto ketvirčio bent metus veikiančių parduotuvių pardavimai mažės 2-3%. Įmonė taip pat apkarpė ir visų metų pelno prognozę. Elektronikos parduotuvių tinklo valdytoja Best Buy (BBY), kuri neseniai pranešė mažėjusius trečio ketvirčio pardavimus, užsiminė, jog tikisi pardavimų mažėjimo ir ketvirtą šių metų ketvirtį.
Tačiau verta atkreipti dėmesį į tai, jog elektroninės komercijos gigantė Amazon.com (AMZN) pateikė prognozes, jog ketvirtą ketvirtį pardavimai turėtų augti 14-25% (met./met.) ir pasiekti rekordines aukštumas. Tai gerai parodo vartotojų noro pirkti dovanas internetu augimo tendenciją ir patvirtina JAV mažmeninės prekybos federacijos elektroninės komercijos pardavimų prognozes.
Vartotojų indeksai ir mažmenininkų pardavimai
Conference Board rengiamo vartotojų pasitikėjimo indekso reikšmė spalio mėnesį siekė 97,6 punktus (1985 m. = 100 punktų) ir buvo gerokai mažesnė nei tikėtasi. Šį indeksą sudaro 5 000 namų ūkių apklausos duomenys. Naujausi indekso duomenys bus paskelbti jau šiandien (lapkričio 24 d.). Ekonomistai tikisi, jog indekso reikšmė ūgtelės iki 99,3 punktų ir parodys prieš šventinio laikotarpio pradžią gerėjančias vartotojų nuotaikas.
Išankstiniai JAV mažmeninių pardavimų duomenys parodė, jog pardavimai spalio mėn. augo 0,1% (mėn./mėn.), kai ekonomistai tikėjosi 0,3% augimo. Lapkričio mėn. mažmeninių pardavimų duomenys pasirodys gruodžio 11 d. ir suteiks dar geresnę įžvalgą į tai, ko galima tikėtis šiemet.
Investicinės idėjos
Dauguma mažmenininkų ketvirtinių rezultatų skelbimo metu užsiminė apie neigiamą brangusio JAV dolerio įtaką, kadangi jie mano, jog dėl to užsieniečiai bus linkę pirkti mažiau. Remiantis JAV mažmeninės prekybos federacijos vykdytos apklausos duomenimis, 6 žmonės iš 10 dovanų pirks drabužių, 56% apklaustųjų pirks dovanų kortelių, 46% įsigis kompiuterinių žaidimų, knygų ar CD/DVD diskų, 41% apklaustųjų pareiškė pirksiantys žaislų, o apie 22% – papuošalų.
Žinomiausi ir likvidžiausi JAV mažmeninės prekybos sektoriaus ETF fondai yra SPDR S&P Retail ETF (XRT) bei Market Vectors Retail ETF (RTH). Nors abu fondai siekia atspindėti JAV mažmeninės prekybos sektorių, tačiau XRT investicinį portfelį sudaro 104 JAV bendrovės, turinčios vienodą svorį portfelyje, kai RTH investicinį portfelį sudaro 26 didžiausios JAV mažmeninės prekybos bendrovės, o svoris portfelyje nustatomas, remiantis jų rinkos kapitalizacija
Mažmenininkus apimantys ETF fondai kartu įtraukia ir prekes bei paslaugas teikiančius pardavėjus, kurių pardavimai nebūna itin pakylėti švenčių metu. Pavyzdžiui, pirmojo būtinumo prekių pardavėjai ar kabelinės televizijos ir interneto tiekėjai. Dėl to norintiems pasinaudoti vartojimo prekių gamintojų ir paslaugų teikėjų (restoranų, viešbučių, prabangos prekių ir t.t.) įprastai gerokai išaugančiomis pajamomis švenčių metu, verta atkreipti dėmesį į vartojimo prekių ETF fondus – Consumer Discretionary Select Sector SPDR Fund (XLY) ir Vanguard Consumer Discretionary (VCR). XLY fondą sudaro 84 pozicijos, o VCR sudarytas iš 386 pozicijų. Nepaisant minėtų skirtumų, abiejų ETF fondų 10 didžiausių pozicijų yra vienodos.
Dovanų pirkimo sezonas yra itin svarbus daugeliui mažmenininkų, kadangi šį laikotarpį dalis įmonių uždirba daugiausiai pelno per metus. Tą žinantys rinkos dalyviai ir šiais metais ieškos investicinių idėjų, kurios leistų pasinaudoti beveik kasmet pastebima pardavimų augimo tendencija.
Parengta LHV banko, remiantis įmonių pateikiamais ketvirtiniais duomenimis, gallup.com, pwc.com, nrf.com, sec.gov, spdrs.com, vaneck.com, personal.vanguard.com ir užsienio žiniasklaida (Reuters.com, Finance.Yahoo.com, Bloomberg.com, Wsj.com, Cnn.com). Šis straipsnis yra informacinio pobūdžio ir nereiškia rekomendacijos pirkti ar parduoti minimus vertybinius popierius.